dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Jokela, Petra | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T10:22:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T10:22:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75902 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia
lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sekä suosivatko he perinteistä vai toiminnallista kieltenopetusta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia tehtäviä opiskelijat haluaisivat kielten oppitunneille. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat suhtautuvat pääosin positiivisesti toiminnalliseen opetukseen sekä toiminnallisiin menetelmiin. Toiminnallisten menetelmien koettiin edistävän oppimista, sillä enemmistö opiskelijoista koki oppivansa parhaiten kokeilemalla asioita itse. Lisäksi lukio-opiskelijat raportoivat hyötyvänsä pari- ja ryhmätöistä, koska tällöin oppimaansa pystyy soveltamaan tehokkaasti.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että lukio-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti toiminnallisiin menetelmiin, mutta enemmistö ei toivonut lisää toiminnallisia tehtäviä kielten oppitunneille. Noin puolet opiskelijoista kokivat toiminnallisten menetelmien käytön lisäävän heidän motivaatiotaan ja vain muutama opiskelija koki toiminnalliset tehtävät ahdistavina. Lukio-opiskelijat toivoivat lukion kieltentunneille esimerkiksi erilaisia pelejä, pari- ja ryhmätöitä, näytelmiä, kisailuja sekä tehtäviä, joiden aikana on mahdollista liikkua. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.title | "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105243161 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | toiminnalliset menetelmät | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |