Oppilaiden psyykkinen oireilu yläkoulun liikunnanopetuksessa opettajien kokemana

Abstract
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta sekä opettajien ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun synnyttämiin haastaviin tilanteisiin liikunnanopetuksessa. Kohderyhmänä toimivat yläkoulun liikunnanopettajat, jotka olivat kokeneet oman opettajauransa aikana oppilaiden psyykkistä oireilua ja kohdanneet siitä johtuvia haastavia tilanteita omassa opetuksessaan. Tutkielman avulla etenkin liikunnanopettajaksi opiskelevat ja vasta valmistuneet liikunnanopettajat voivat saada tietoa psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa toimimisesta sekä työkaluja omaan opettajuuteensa. Aiempia tutkimuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta liikunnanopetuksessa ei ole tehty. Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusotteena toimi fenomenologis-hermeneuttinen kehys. Tässä tutkielmassa se tarkoittaa opettajien yksilöllisten kokemusten selvittämistä sekä kokemusten tulkintaa. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän opettajaa, joista neljä oli naisia ja kolme miehiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysi toteutettiin kahdessa osassa, joista toisessa analysoitiin opettajien kohtaamaa oppilaiden psyykkistä oireilua ja toisessa opettajien käyttämiä ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun tilanteissa. Oppilaiden psyykkisestä oireilusta nousi selvästi esille kaksi pääluokkaa: sisäänpäin suuntautunut oireilu ja ulospäin suuntautunut oireilu. Opettajien käyttämistä ratkaisuista nousi puolestaan kolme pääluokkaa: pedagogiset ratkaisut ja näkemykset, liikuntadidaktiset ratkaisut ja turvallisuuden ylläpitäminen. Tutkielman opettajista jokainen oli kohdannut oppitunneilla psyykkisesti oireilevia oppilaita. Opettajat olivat kohdanneet enemmän sisäänpäin kääntyvää oireilua, kuten oppilaan syrjään vetäytymistä, kuin ulospäin suuntautuvaa oireilua. Tämä tulos eroaa muista psyykkistä oireilua tutkineista tutkimuksista. Haastavien tilanteiden ratkaisuissa korostuivat ratkaisukeskeinen keskustelu oppilaan kanssa, osallistumaan kannustaminen, oppilaantuntemus, opetuksen eriyttäminen ja fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallisen oppimisympäristön takaaminen. Käytettyjen ratkaisujen osalta opettajat korostivat niiden tilannesidonnaisuutta, mikä tarkoittaa, että ne auttoivat tilanteiden ratkaisuissa vaihtelevasti päivän, oppilaan ja oppilasryhmän mukaan. Tutkielman päälöydöksenä on opettajien käyttämien ratkaisujen selvä yhteys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvopohjaan sekä liikunnanopetuksen tarkoitukseen ja tavoitteisiin.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105213116Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share