Vuorovaikutuksen rooli MMOG-suunnittelussa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa tutkitaan vuorovaikutusta aktivoivaa MMOG-pelisuunnittelua. MMOG-pelit, eli massiivisten monen pelaajan verkkopelit, ovat virtuaalimaailmoja, joissa on pelillisiä ominaisuuksia. Pelaajien vuorovaikutuksen nostattaminen on tärkeää MMOG-pelinkehittäjille, sillä vuorovaikutuksen on todettu olevan kriittinen tekijä genren suosiossa.
Tutkielmassa käydään läpi tärkeitä vuorovaikutuksen muotoja MMOG-peleissä, joiden todettiin olevan kilpailu, pelaajien välinen keskustelu, yhteistyö, ihmissuhteet ja yhteisöllisyys. Löydösten perusteella MMOG-peleissä tulisi olla työkalu yhteisöjen luontiin ja ylläpitoon, vaikeita kohtaamisia ison pelaajaryhmän ja vihollisten välillä sekä pelaajien välistä kommunikointia edistäviä ominaisuuksia.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Report please! : a survey on players' perceptions towards the tools for fighting toxic behavior in competitive online multiplayer video games
Pohjanen, Antti (2018)Kilpailullisten nettimoninpelien nopeatempoinen ympäristö saattaa aiheuttaa pelaajissa huonoa käytöstä joko omaa tai vastustajan joukkuetta kohtaan. Tätä niin sanottua "myrkyllistä käytöstä" vastaan on kehitetty pelien ... -
Games for enhancing basic reading and maths skills : A systematic review of educational game design in supporting learning by people with learning disabilities
Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Aro, Mikko; Koskimaa, Raine; Äyrämö, Sanna-Mari (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2018) -
The unknown player : accommodation behaviour in real-time strategy gaming communities
Müller-Braune, Frederic (2018)Playing computer games is a hobby shared by many people of different national and cultural backgrounds worldwide. Therefore, it fits well as a testing ground for intercultural communication theory. This qualitative study ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.