Konsultatiivisen erityisopettajan työ sairaalaopetuksen psykiatrisissa yksiköissä
Tämä tutkimus on kartoittava laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on kuvailla kon-sultatiivisen erityisopettajan työnkuvaa Suomen kuudessa eri kunnassa sijaitsevien sai-raalakoulujen psykiatrisissa yksiköissä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millainen on sai-raalaopetuksen psykiatrisen yksikön konsultatiivisen erityisopettajan työnkuva ja peda-goginen asiantuntijarooli. Lisäksi selvitetään, millaista tukea oppilaalle ja oppilaan omalle koululle voidaan tarjota konsultaation keinoin, millaista on sairaalakoulujen toiminta resurssi- ja osaamiskeskuksina sekä millaisia ovat konsultatiivisen työn ja osaamiskeskustoiminnan tulevaisuuden kehittymistarpeet ja –mahdollisuudet. Tutki-musaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa konsultatiivista työtä tekevää sairaala-opetuksen erityisopettajaa. Haastattelujen pohjana toimi ennalta laadittu teemahaastatte-lurunko. Kerätty aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin aineistolähtöistä sisäl-lönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sairaalakoulujen erityisopettajien konsulta-tiivinen työnkuva on vasta käynnistymässä oleva työskentelymuoto. Kunnissa on herätty konsultatiivisen työn tarpeellisuuteen sekä koulujen inkluusioajattelun että psykiatrian avohoidon lisääntymisen myötä. Konsultatiivisten opettajien työnkuvaan kuuluvat esimerkiksi koulukäynnit psyykkisesti oireilevien oppilaiden kouluille, työnohjaukselli-nen opettajien tukeminen sekä asiantuntijuuden tuominen moniammatillisiin työryhmiin oman opetustyön rinnalla. Konsultatiivisella työllä sekä osaamiskeskustoiminnalla on useita kehittämiskohteita, vaikka työmuoto onkin jo vakiinnuttanut paikkansa kuntien erityisopetustoimessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Hallikainen, Maria (2021)Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä ... -
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä
Mäntynen, Veera (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten ... -
"Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
Lähde, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta ... -
"Tää ei oo kenenkään yksittäinen homma, tää on meidän yhteinen juttu" : yhteisön kulttuurin merkitys työskentelyssä ja työssäjaksamisessa alakoulun erityisopettajan kokemana
Lähdesmäki, Juho (2014)Lähdesmäki, Juho. Tää ei oo kenenkään yksittäinen homma, tää on meidän yhteinen juttu Yhteisön kulttuurin merkitys työskentelyssä ja työssäjaksamisessa alakoulun erityisopettajan kokemana.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.