dc.contributor.advisor | Raittila, Raija | |
dc.contributor.author | Fresenius, Elli | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T12:40:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T12:40:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75818 | |
dc.description.abstract | Suomalainen varhaiskasvatus on kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostama kokonaisuus. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tuota kokonaisuutta jäsennetään lasten yksilöllisissä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten jäsentäminen muuttuu lapsen kasvaessa. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 18 lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmista. Jokaiselta lapselta oli mukana useita suunnitelmia usean vuoden ajalta, joten aineistosta tehtiin pitkittäistarkastelua. Analyysissa hyödynnettiin sekä diskurssianalyysia että sisällönanalyysia. Analyysin tuloksena muodostettiin yhteensä neljä erilaista diskurssia ja viisi sisällöllistä luokkaa, joiden avulla kasvatusta, opetusta ja hoitoa jäsennettiin lasten yksilöllisissä suunnitelmissa.
Kasvatusta, opetusta ja hoitoa jäsennettiin useimmiten toiminnallisuuden diskurssin kautta. Sen mukaisesti lapset esitettiin toimijoina, joita aikuiset havainnoivat. Kasvatusta, opetusta ja hoitoa jäsennettiin myös pedagogiikkaan sekä harjoitteluun ja opetteluun liittyvien kirjausten avulla. Kasvatuksen ja opetuksen kirjaukset lisääntyivät, kun hoidon kirjaukset vähenivät lapsen kasvaessa. Lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat näyttäytyivät vahvoina lapsen kehityksen havainnointilomakkeina ja heikompina pedagogisen suunnittelun välineinä. Kasvatuksen, opetuksen ja hoidon käsitteitä tulisi arvioida ja mahdollisesti määritellä uudelleen. Tutkimus toimii keskustelunavauksena kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuden tutkimuksesta varhaiskasvatustieteen kentällä. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | esiopetussuunnitelma | |
dc.title | Kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus lasten yksilöllisissä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105203080 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | hoito | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | diskurssintutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |