Kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus lasten yksilöllisissä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomalainen varhaiskasvatus on kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostama kokonaisuus. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tuota kokonaisuutta jäsennetään lasten yksilöllisissä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten jäsentäminen muuttuu lapsen kasvaessa. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 18 lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmista. Jokaiselta lapselta oli mukana useita suunnitelmia usean vuoden ajalta, joten aineistosta tehtiin pitkittäistarkastelua. Analyysissa hyödynnettiin sekä diskurssianalyysia että sisällönanalyysia. Analyysin tuloksena muodostettiin yhteensä neljä erilaista diskurssia ja viisi sisällöllistä luokkaa, joiden avulla kasvatusta, opetusta ja hoitoa jäsennettiin lasten yksilöllisissä suunnitelmissa.
Kasvatusta, opetusta ja hoitoa jäsennettiin useimmiten toiminnallisuuden diskurssin kautta. Sen mukaisesti lapset esitettiin toimijoina, joita aikuiset havainnoivat. Kasvatusta, opetusta ja hoitoa jäsennettiin myös pedagogiikkaan sekä harjoitteluun ja opetteluun liittyvien kirjausten avulla. Kasvatuksen ja opetuksen kirjaukset lisääntyivät, kun hoidon kirjaukset vähenivät lapsen kasvaessa. Lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat näyttäytyivät vahvoina lapsen kehityksen havainnointilomakkeina ja heikompina pedagogisen suunnittelun välineinä. Kasvatuksen, opetuksen ja hoidon käsitteitä tulisi arvioida ja mahdollisesti määritellä uudelleen. Tutkimus toimii keskustelunavauksena kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuden tutkimuksesta varhaiskasvatustieteen kentällä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
KODA-lasten kielitietoinen varhaiskasvatus : opettajien kokemuksia aiheesta
Hotti, Miisa; Ollikainen, Alisa (2024)Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdyttiin KODA-lapsen kielitietoiseen varhaiskasvatukseen opettajien kokemusten kautta. Aihetta oli tärkeä tutkia, sillä siitä löytyi vain vähän tutkittua materiaalia niin Suomesta kuin ... -
”Lapsi on kokonaisuus ja seksuaalisuus osa häntä.” : varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmasta.
Jernberg, Satu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ... -
Pedagogiset asiakirjat lapsen tuen suunnittelun välineinä ja sosiaalisen todellisuuden muokkaajina
Heiskanen, Noora (Niilo Mäki -säätiö, 2021)KM Noora Heiskasen erityispedagogiikan väitöskirja ”Children’s needs for support and support measures in pedagogical documents of early childhood education and care” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.