Robotit opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla kuinka robotteja voidaan hyödyntää opetuksessa, onko opettaja korvattavissa robotilla ja ovatko robotit opetuskäytössä olleet tehokkaita. Opetuksessa robotteja voidaan hyödyntää joko työkaluna, tai robotti voi olla oppilaan kanssa sosiaalisesti interaktiivinen. Aineiston mukaan suosituin robottisarja opetuskäytössä on Lego Mindstorms. Opettajaa robotti ei tule korvaamaan vielä hetkeen, koska tekniikka ei ole niin kehittynyttä, jotta se olisi mahdollista. Robottien tehokkuudesta opetuskäytössä ei ole varmuutta, vaikka tutkimusten tulokset vaikuttavat lupaavilta. In this literature review it is researched whether is it possible to utilize robots in education, or can robots replace teachers someday, and how efficient are the robots that have been already used in this purpose. In education, robots can be used as a tool for learning or as an socially interactive support for the student. According to materials, Lego Mindstormsis the most used robot kit used in education. Current technology being what it currently is,robots aren’t going to replace teachers in a while. Even though results from studies about educational robots are promising, the effiency of these robots is yet to be ensured.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
Korhonen, Maria (2020)Teknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hyödyntäminen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, että myös sosiaaliset robotit voisivat tarjota lähestymistavan oppimiseen. Tämä ... -
Sosiaaliset robotit alakouluissa : miten ne luovat arvoa yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa?
Korhonen, Maria (2022)Teknologialla on vakinaistunut rooli nyky-yhteiskunnassa, mikä näkyy myös opettajien ja oppilaiden arjessa. Lähiaikoina on alettu tutkia sosiaalisen robotiikan mahdollisuuksia koulutuksessa, jolloin teknologian hyödyt, ... -
Opettajaopiskelijoiden ennakkosuhtautuminen ohjelmointiin ja robotiikkaan käsityökasvatuksessa
Lehtinen, Toni (2021)Tutkimuksessa kartoitettiin käsityökasvatuksen perusopintoja suorittavien opettajaopiskelijoiden ennakkosuhtautumista ohjelmointiin ja robotiikkaan käsityön opetuksessa. Tutkimukseen osallistui 34 opiskelijaa, jotka jaettiin ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.