"Pankki muodostuu ihmisen arjen ympärille, eikä ihmisen arki pankin" : digitalisaation implikaatiot pankkiorganisaation toimintaan ja johtamiseen
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan digitalisaation implikaatioita pankkiorganisaation toimintaan ja johtamiseen Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu 22:sta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavat työskentelevät kahden suuren kaupungin osuuspankkien eri konttoreissa.
Tässä tutkimuksessa tuli ilmi, että tutkimuksen kohdeorganisaatio on käymässä läpi rajuja muutoksia digitalisaation myötä. Varsinkin mobiiliteknologian yleistyminen on mahdollistanut tutkimuksen kohdeorganisaation muuttumisen monikanavaiseksi palveluntarjoajaksi. Digitalisaation myötä OP Ryhmässä panostetaan entistä enemmän asiakaskokemukseen ja luotettavuuden painottami-seen, sillä näiden uskotaan olevan erottavia tekijöitä globaaleilla markkinoilla kilpailtaessa. Työntekijöiltä vaaditaan entistä syvempää asiantuntijuutta ja moniosaajuutta. Uusien teknologioiden odotetaan parantavan asiakaskokemusta niin monikanavaisuuden, analytiikan kuin sujuvampien prosessienkin kautta. Näin ollen OP Ryhmässä uutta teknologiaa ei itsessään pidetä digitalisaation tavoitteena, vaan sitä, mitä teknologian avulla saavutetaan.
Suhtautuminen digitalisaatioon vaihtelee organisaation sisällä erityisesti iän ja aseman mukaan. Lähellä eläkeikää olevat toimihenkilöt ovat muutoshaluttomimpia, kun taas johdon edustajat ja nuorimpien ikäluokkien edustajat ovat avoimimpia muutokselle.
Digitalisaatiolle on ominaista toiminnan ajasta ja paikasta riippumattomuus, minkä myötä myös konttoreiden merkitys muuttuu. Asiointi ei ole enää riippuvainen konttorin aukioloajoista ja palveluita tulee olla saatavilla asiakkaille sopivana hetkenä. Konttoreiden muuttuvan roolin myötä myös johtamiseen tulee muutoksia, sillä enää johtaminen ei ole sidottu konttorin seinien sisälle.
Digitalisaation jalkauttamisessa organisaatioon johtajien viestinnällä on merkittävä rooli. Viestinnän avulla voidaan muun muassa häivyttää pelkoja, osoittaa tukea ja lisätä tietoa.
...


Alternative title
Digitalisaation implikaatiot pankkiorganisaation toimintaan ja johtamiseenKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muutoksen elinkaari ja jatkuvan muutoksen haasteet johtamisen näkökulmasta
Orpana, Janita (2020)Tämän kvalitatiivisesti eli laadullisesti toteutetun tutkimuksen tarkoituksena on tutkia kohdeorganisaatio OP Ryhmän organisaatiomuutoksen ilmiöitä ja jatkuvan muutoksen johtamista. Tutkimuksessa tarkastellaan OP Ryhmän ... -
Hyvä ja huono johtajuus muutostilanteessa suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Valajärvi, Kia (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää mitkä johtajuuden ominaisuudet tai tekijät kohdeorganisaatiossa liitetään hyvään ja huonoon johtajuuteen muutostilanteessa. Sekä selvittää mitkä ... -
Organisaatio muutoksessa: työntekijöiden, keskijohdon ja ylimmän johdon kokemuksia muutosprosessista
Partanen, Hanna-Mari (2016)Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena on ollut tutkia erään kansainvälisen konsernin Suomen yksikön toiminto-osaston rakenteellista muutosta ja sen vaikutuksia. Mielenkiinnon kohteena tutkimuksessa on ollut kuulla ... -
"Tää laji on maraton eikä maili" : johtaminen jatkuvassa muutoksessa
Heinonen, Maikki (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia johtamista jatkuvan muutoksen keskellä valitun kohdeorganisaation OP Ryhmän johdon näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään tarkastelemaan jatkuvan muutoksen esiintymistä ilmiönä ja ... -
Johtajat toimialamurroksen keskiössä : suomalaisen finanssialan ylimmän johdon selontekoja johtajuudesta
Saksi, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2013)