Vuorovaikutus osana opettajan arviointiosaamista (VOPA) -toimintamallin vaiheittaiset kuvaukset
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Ketonen, Laura; Lehesvuori, Sami; Lerkkanen, Marja-Kristiina. Vuorovaikutus osana opettajan arviointiosaamista (VOPA) -toimintamallin vaiheittaiset kuvaukset. V. 5.5.2021. 10.17011/jyx/dataset/75754
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Lehesvuori, Sami, Lerkkanen, Marja-Kristiina, Ketonen, Laura, Pakarinen, Eija, Pöysä, Sanni and University of Jyväskylä
Vuorovaikutus osana opettajan arviointiosaamista (VOPA) -toimintamallin vaiheittaiset kuvaukset edesauttavat opetustilanteisiin liittyvän vuorovaikutuksen systemaattista havainnointia ja reflektointia sekä tarjoavat yhteistä sanastoa teeman käsittelyyn. Tarkastelemalla ryhmän vuorovaikutusta eri vaiheiden kautta, tuetaan ajatusta opettajan vuorovaikutusosaamisen kehittyvästä luonteesta. Opettajaopiskelijat ja opettajat voivat hyödyntää vaiheittaisia kuvauksia oman opetuksensa suunnittelussa, toteutuksessa ja reflektoinnissa. Opettajankouluttajat voivat hyödyntää vaiheittaisia kuvauksia opiskelijoiden opetusharjoittelun tutkimusperustaisessa havainnoinnissa ja ohjaamisessa. Learning interaction is a key competence in teacher’s formative assessment in classroom. The VOPA model includes phased descriptions of learning interaction, which supports an idea of learning interaction as a developing skill. The phased descriptions of VOPA model can be used in planning, implementation, and reflection of classroom interaction in teacher pre-service and in-service training. Teacher educators may use the research-based descriptions for observing and guiding student teachers in their teaching practice.
Julkaisija
University of JyväskyläAsiasanat
ryhmän toiminnan organisointi Classroom organization Motivation Positive climate Feedback Dialogicity Instructional dialogue Learning interactions Observations Teacher education motivaatio, positiivinen ilmapiiri palaute dialogisuus opetuskeskustelu vuorovaikutus havainnointi opettajankoulutus interaction feedback dialogue dialogi
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [269]
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school
Virtanen, Tuomo; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K. (Elsevier, 2019)Classroom observations and teacher self-reports were used to examine the relationships between patterns of teacherestudent interactions and the wellbeing of Norwegian lower secondary school teachers. Latent profile ... -
Supporting health education pre-service teachers' reflective thinking through systematic observation
Lyyra, Nelli; Heikinaro-Johansson, Pilvikki (Jyväskylän yliopisto, 2024)BACKGROUND: Effective teaching requires that teachers possess various pedagogical and didactical skills as well as a high level of responsiveness to diverse teaching situations. Teacher development and resolving challenging ... -
Educational dialogue in the classroom : scaffolding, knowledge building and associations with academic performance
Muhonen, Heli (University of Jyväskylä, 2018)The present thesis focuses on patterns of educational dialogue, their quality with respect to forms of teacher scaffolding and shared knowledge building, and the association between the quality of educational dialogue ... -
Teacher turn-allocation and repair practices in classroom interaction : a multisemiotic perspective
Kääntä, Leila (University of Jyväskylä, 2010)This study describes teacher turn-allocation and repair practices in classroom interaction. The primary aim is to investigate what kinds of embodied actions and other semiotic resources teachers draw on when allocating ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.