dc.contributor.advisor | Anne Mari Rautiainen, Nora Ekström | |
dc.contributor.author | Ruha-Nurkkala, Elisa | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T06:28:15Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T06:28:15Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75749 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin.
Tutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimispäiväkirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni?
Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä integratiivisen
pedagogiikan malli. Näihin molempiin kuuluu olennaisesti oman oppimisen reflektointi, jossa
opiskelija pohtii kriittisesti omaa toimintaansa ja oppimaansa.
Tutkimuksen aineistona ovat kaikki omat kirjoittamisen perus- ja aineopintojeni
oppimispäiväkirjani, joita on yhteensä kaksitoista kappaletta vuosilta 2014–2018.
Tutkimuksen tuloksena on, että oppimispäiväkirjoista tulee selkeästi esiin
oppimista ja kasvua ilmaisevia sanoja. Tutkimuksessa nousee oppimisen rinnalle yllättävästi
esiin myös innostusta ja toisaalta pelkoa, häpeää ja ahdistusta.
Vaikka tutkimus on laadullinen, niin laskin paljonko oppimiseen ja kasvuun liittyviä sanoja löytyi, sekä innostuksen ja pelon/häpeän/ahdistuksen sanoja. Voimakas emootioiden esiintulo oli yllätys.
Jatkotutkimuksella voisi tutkia onko muilla opiskelijoilla miten paljon negatiivisia emootioita. Voisi myös tutkia, että hyötyisivätkö he esimerkiksi tunnetyöskentelystä ja vaikuttaisiko se oppimiseen.
Negatiivisten emootioiden vaikutus oppimiseen voi olla heikentävä, joten olis mielenkiintoista selvittää kuinka niitä voisi vähentää. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Kirjoittajaksi kasvaminen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105193014 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | autoetnografia | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | oppimispäiväkirjat | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |