University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kirjailijana ja luovan kirjoittamisen ohjaajana - oppeja omista kokemuksista : kirjoittamistaitojen oppimisen reflektiivistä tarkastelua eri kirjailijapositioissa

Thumbnail
View/Open
1.6Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Repo, Niina
Date
2010
Discipline
KirjoittaminenCreative writing

 
Työ on reflektoiva tutkimus kirjojen kirjoittamisesta, kirjoittamisen oppimisesta ja ohjaamisesta. Työn tavoitteena on kuvata ja ymmärtää kehityskaartani kirjailijana. Tutkin yksin ja yhdessä tekemieni kirjojen tekoprosessien ja vastaanoton kautta oppimaani ja opitun siirtymistä luovan kirjoittamisen ohjaamiseen. Olen työskennellyt kirjailijana ja ohjannut kirjoittamista erilaisissa positioissa, joiden pohjalta tämä tutkielma jäsentyy seuraaviin aihepiireihin: kirjailijaksi tuleminen, läheltä itseä kirjoittaminen, terapiakirjoittaminen, yhteistyössä kirjoittaminen, kirjoittamisen ohjaaminen ja oman työn tutkiminen. Eri positioita lähestytään omien kokemusten ja henkilökohtaisen dokumentaation kautta sekä teoriakirjallisuuden avulla. Vastauksia etsitään muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Mitä kunkin kirjan tekeminen ja vastaanotto on opettanut? Miten tekijyys hahmottuu eri positioissa? Mitä luovassa kirjoittamisessa opetetaan? Mitä itse olen opettanut? Työssäni on käsitelty laajahkosti kaunokirjallisuuden puolella harvinaista yhdessä kirjoittamista, sen prosessia ja positiota, johon se kirjailijan asettaa. Merkittäviksi nousevia kysymyksiä kirjoittajan kannalta ovat nuorille kirjoittaminen, genre ja sen vaikutus kirjoittamiseen sekä terapiakirjoittaminen ja positio, jonka se tarjoaa. Terapiakirjoittaminen voi olla kaunokirjallista ja sen tulos jaettavissa oleva kokemus, vaikka kirjoittamisen motiivit olisivat terapeuttisia, esimerkiksi kuoleman uhmaaminen ja karnevaali. Luovan kirjoittamisen ohjausta käsittelevässä osiossa näkökulmana on kirjailijan asiantuntijuuden ja pedagogisen tiedon yhdistäminen ja sen pohtiminen, mitä luovan kirjoittamisen prosessi sisältää. Tutkimukseni tuloksena käsitys kirjoittamisen ohjaamisesta ja siitä, mikä siinä on keskeistä, on selkeytynyt. Opetettavien asioiden jaottelu ja oppimisprosessien teoreettinen tarkastelu ovat lisänneet opettamiseen liittyvää tietoa ja taitoa. Tehtyjen töiden pohdinta suhteessa ympäristöön ja teoriaan on avannut uudenlaisia kehitysnäkymiä ja tavoitteita sekä kirjailijana että opettajana. Positiot näyttävät selittävän kirjailijuutta, tekijän identiteetin kasvua ja valintoja, niitä rajoittavia tai vapauttavia oletuksia ja uskomuksia, jotka ohjaavat kirjoittajaa. Eri aihepiirien läpikäyminen nosti esiin merkittäviä asioita, kuten genren merkitys kirjoittajalle tekstin tekovaiheessa, yhdessä tekemisen luovuutta rikastava vaikutus, oman taiteellisen työn ja opetustyön yhdistämisen mielekkyys sekä kirjoittamisen taitojen analysoinnin hyöty. ...
Keywords
kirjailijapositiot terapiakirjoittaminen reflektio oppiminen kirjoittaminen yhteistyö luova kirjoittaminen ohjaus kirjailijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101311181

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yläkoulun äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisesta 

    Aaltonen, Pihka (2021)
    Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi ...
  • Kirjoittamispeli : luovan kirjoittamisen pelillistäminen 

    Nivala, Hanna (2017)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielmani on monimuotogradu, jossa selvitän pelillistämisen mahdollisuuksia tukea luovan kirjoittamisen prosessia. Työssäni tutkin, miten pelillisillä elementeillä voi edistää luovan kirjoittamisen ...
  • Häiriö kirjoittamisen tilassa : luovan kirjoittajan henkiset esteet ja niiden käsitteleminen 

    Peltonen, Sirpa (2003)
  • Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta! : yhteisöllinen verkkokurssi lukiolaisille ja luovan kirjoittamisen olemuksellinen ymmärrys 

    Kallionpää, Outi (2009)
  • Sommitellut muusat : rituaali ja leikki luovan kirjoittamisen prosesseissa ja kirjoittajaryhmän toimissa 

    Karjula, Emilia (2020)
    To write is a complex, delicate and intense act. The goal of this study has been to find out what the process of creative writing looks like when viewed through the concepts of ritual and play. I have engaged with creative ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre