Kirjoittajaksi kasvaminen
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin.
Tutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimispäiväkirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni?
Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä integratiivisen
pedagogiikan malli. Näihin molempiin kuuluu olennaisesti oman oppimisen reflektointi, jossa
opiskelija pohtii kriittisesti omaa toimintaansa ja oppimaansa.
Tutkimuksen aineistona ovat kaikki omat kirjoittamisen perus- ja aineopintojeni
oppimispäiväkirjani, joita on yhteensä kaksitoista kappaletta vuosilta 2014–2018.
Tutkimuksen tuloksena on, että oppimispäiväkirjoista tulee selkeästi esiin
oppimista ja kasvua ilmaisevia sanoja. Tutkimuksessa nousee oppimisen rinnalle yllättävästi
esiin myös innostusta ja toisaalta pelkoa, häpeää ja ahdistusta.
Vaikka tutkimus on laadullinen, niin laskin paljonko oppimiseen ja kasvuun liittyviä sanoja löytyi, sekä innostuksen ja pelon/häpeän/ahdistuksen sanoja. Voimakas emootioiden esiintulo oli yllätys.
Jatkotutkimuksella voisi tutkia onko muilla opiskelijoilla miten paljon negatiivisia emootioita. Voisi myös tutkia, että hyötyisivätkö he esimerkiksi tunnetyöskentelystä ja vaikuttaisiko se oppimiseen.
Negatiivisten emootioiden vaikutus oppimiseen voi olla heikentävä, joten olis mielenkiintoista selvittää kuinka niitä voisi vähentää.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erään luovan tietokirjan synty : autoetnografinen tutkimus tekstin synnyttämisestä
Leino, Maarit (2023)Kandidaatintutkielmassa tutkitaan erään luovan tietokirjan käsikirjoituksen taiteellista syntyprosessia. Vuosikymmenet olen katsonut työelämää kvantitatiivisesta ja luonnontieteellisestä näkökulmasta. Siksi ajatus oman ... -
‘So close, yet so different’ : reflections on the multicultural course of Slavic languages
Kyppö, Anna (Research-publishing.net, 2019)The complexity of language learning may be expanded to learning the languages belonging to the same language family, for example, Slavic languages. This paper reports on the reflection-on action research aimed at the ... -
Onko kirjoittamisen ilolle tilaa?
Rautiainen, Anne Mari (Department of Music, Art and Culture Studies, 2016) -
Erään kirjan hautaustarina : miten minusta tuli kirjoittaja
Mantere, Hanna-Mari (2021)Sain kustannussopimuksen esikoiskirjalleni ensiyrittämällä. Kolme vuotta myöhemmin purin sopimuksen ja sen tehdessäni tunsin huojennusta. Miksi? Tutkielmassani tarkastelen tätä kirjan kirjoittamisen prosessia, joka toisaalta ... -
Kirjailijana ja luovan kirjoittamisen ohjaajana - oppeja omista kokemuksista : kirjoittamistaitojen oppimisen reflektiivistä tarkastelua eri kirjailijapositioissa
Repo, Niina (2010)Työ on reflektoiva tutkimus kirjojen kirjoittamisesta, kirjoittamisen oppimisesta ja ohjaamisesta. Työn tavoitteena on kuvata ja ymmärtää kehityskaartani kirjailijana. Tutkin yksin ja yhdessä tekemieni kirjojen tekoprosessien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.