University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa

Thumbnail
View/Open
343.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nieminen, Juha |
Vienola, Tero
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia oppilaan sukupuolen merkityksestä opettajan toiminnalle, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Halusimme selvittää, kohteleeko opettaja oppilaitaan tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti palautteen annon ja osallistamisen sekä ohjauksen suhteen. Pyrimme myös avaamaan opettajan kokemusta siitä, miten hän tiedostaa sukupuolen merkityksen ja oman toimintansa välisen yhteyden, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Tutkimuksemme kohteina olivat neljä Keski-Suomen alueen neljättä luokkaa ja näiden luokkien opettajat. Aineistonkeruumenetelminä käytimme opettajien haastatteluita ja opettajan toiminnan havainnointia strukturoitua havainnointilomaketta käyttäen. Analyysivaiheessa tarkastelimme aineistosta esiin nousseita tuloksia suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin. Jokainen tutkimukseemme osallistunut opettaja painotti oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Kolme neljästä opettajasta kertoi, ettei ota oppilaan sukupuolta lainkaan huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuksemme mukaan pojat saivat lähes kaikkea opettajan huomiota tyttöjä enemmän. Erityisesti opettajan antama kielteinen palaute kohdistui pääosin poikiin. Naisopettajat käyttivät kosketusta oppilaisiin huomattavasti mieskollegoitaan useammin. Tutkimuksessamme emme ottaneet huomioon oppilaiden näkökulmia ja mielenkiintoisimpana jatkotutkimusaiheena pidämmekin oppilaiden ajatuksien tutkimista sukupuolen merkityksestä opettajan ja oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa. ...
Keywords
oppilaan sukupuoli oppilaiden sukupuolierot luokan vuorovaikutus opettajan toiminta oppilaat sukupuoli tasa-arvo opettajat vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305291826

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä : tapaustutkimus 5. luokalla 

    Korpela, Jani-Matti; Pihlaja, Olli-Pekka (2010)
    TIIVISTELMÄ Korpela, J.-M. & Pihlaja, O.-P. 2010. Opettajan ja oppilaiden näkemyksiä sukupuolen merkityksestä luokan vuorovaikutuksessa ja opettajan käytänteissä - Tapaustutkimus 5. luokalla. Jyväskylän yliopisto. Pro ...
  • Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla 

    Laiho, Saara; Loponen, Jutta (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan välisiä kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimmäisen luokan äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun ...
  • Opettajien roolien näkyminen oppilaiden oma-aloitteisuuden kautta : mitä oppilaan oma-aloitteisuus kertoo opettajan roolista? 

    Sahinaho, Arja (2007)
  • Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen 

    Nyholm, Anna-Mari (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ...
  • Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin 

    Bartusch, Alexandra (2019)
    Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre