Lasten omaehtoiseen leikkiin osallistuminen ja siihen liittyvät tekijät kasvattajien kokemana
Päivämäärä
2021Kandidaatintutkielmamme käsittelee kasvattajien kokemuksia lasten omaehtoiseen leikkiin osallistumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteenamme oli tutkia muun muassa sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia omaehtoinen leikki herättää kasvattajissa, kokevatko he oman osallistumisensa merkitykselliseksi leikille, onko leikkiin heittäytyminen kasvattajille ominaista ja millaisissa tilanteissa kasvattajat liittyvät leikkiin. Tämän lisäksi halusimme selvittää, millaiset tekijät liittyvät näihin leikkikokemuksiin. Halusimme saada tietoa siitä, onko leikkiin liittyminen helppoa ja mitkä asiat tekevät leikkimisestä ja siihen heittäytymisestä vaikeaa tai helppoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin helmikuussa 2021 kyselylomakkeella varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 40 kasvattajaa, jotka olivat ammattinimikkeiltään varhaiskasvatuksen opettajia (yliopisto ja AMK), varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja lastenohjaajia. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Kerättyä aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan analyysiperiaatteen mukaisesti hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää.
Tulosten perusteella kasvattajat arvostavat omaehtoista leikkiä ja näkevät oman osallistumisensa merkityksellisenä leikille. Kasvattajat kokevat leikkiin liittymisen pääsääntöisesti helppona, ja leikkiin liitytään eniten silloin, kun leikissä on jonkinlaisia haasteita. Moni kasvattaja nosti esiin myös lasten pyynnön mukaan tulemisesta. Leikin aikana koetaan suurimmaksi osaksi positiivisia tunteita ja ajatuksia. Leikkiin liittymistä sekä siihen heittäytymistä ja leikkimistä helpottavia ja vaikeuttavia tekijöitä nostettiin esiin monia erilaisia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Lapsen omaehtoinen leikki : lastentarhanopettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien arvioimana
Janatuinen, Päivi (2015)Janatuinen, Päivi. LAPSEN OMAEHTOINEN LEIKKI – LASTENTARHANOPETTAJIEN JA VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN ARVIOIMANA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkimus. Kevätlukukausi 2015. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ... -
Kasvattajan rooli leikin ohjaajana esiopetusikäisten lasten leikkitilanteissa
Mutanen, Minna (2019)Leikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ... -
Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Nuosmaa, Satu-Päivi (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana ... -
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.