dc.contributor.advisor | Kyppö, Jorma | |
dc.contributor.author | Krats, Mikael | |
dc.date.accessioned | 2021-05-17T10:01:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-17T10:01:17Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75680 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään videopelien menestykseen vaikuttavia tekijöitä videopelialalla. Tutkimus on toteutettu kirjalliskatsauksena ja sen tarkoituksena on ollut kerätä tutkimusta aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa keskitytään erilaisiin videopelien menestykseen vaikuttaviin tekijöihin ja syihin, jotka tekevät niistä erityisiä videopelialalle. Ensimmäisessä sisältöluvussa käydään läpi videopelialan rakennetta, mobiilipelialaa ja käyttäjien merkitystä pelialalle. Toisessa sisältöluvussa puhutaan pelinkehittäjän vaikutusmahdollisuuksista pelin menestykseen pelien laatuominaisuuksien, ansaintamallien, innovaation ja markkinointiviestinnän kautta. Kolmannessa sisältöluvussa kerrotaan pelialan yhteisöjen ja sosiaalisten yhteyksien merkityksestä. Siinä puhutaan yhteisöjen hyödyntämisestä, käyttäjälähtöisestä jakamisesta, sosiaalisesta pääomasta ja peliarvosteluista. Toisen ja kolmannen sisältöluvun tekijät määrittävät yhdessä tämän tutkimuksen pelien menestystä edistävät tekijät. Tutkimustuloksissa menestystekijät jaettiin kolmeen osa-alueeseen: rahan tuottamisen optimointiin, käyttäjien saaman arvon tuottamiseen ja pelin tunnettavuuden kasvattamiseen. Rahan tuottamisen optimointi nähtiin kriittisenä asiana videopelien kaupalliselle menestykselle. Arvon tuottaminen käyttäjille ja pelin tunnettavuuden lisääminen tukevat tätä. Arvon tuottamisen todettiin lisäävään käyttäjien ostohalukkuutta, käyttäjien välistä jakamista ja käyttäjien kiinnostusta pelata pidempään. Tunnettavuuden kasvattaminen lisää uusien käyttäjien määrää. Pelien menestykseen havaittiin kehittyvän näiden kolmen osa-alueen kautta. Tutkimuksessa korostui myös käyttäjien merkitys, heidän ollessa kriittisessä roolissa videopelien menestyksen kannalta. | fi |
dc.description.abstract | This bachelor’s thesis addresses the factors influencing the success of video games in the video game industry. The research has been carried out as a written review and its intension has been to gather research on the topic. The research focuses on various factors affecting success of video games and on reasons that make them specific to the video game industry. First content chapter reviews the structure of the video game industry, the mobile gaming industry, and the importance of users for the gaming industry. The second content chapter talks about the game developer's ability to influence game's success through games' quality features, monetization models, innovation, and promotion. The third content chapter discusses the importance communities in gaming industry and the social connections. It talks about community exploitation, social capital, and game reviews. The factors in the second and the third content chapters together determine the factors that contribute to the success of the games in this study. The research results divide success factors into three components: optimizing money production, generating value to users, and increasing awareness of the game. Optimizing money generation was seen as critical subject to the commercial success of video games. Creating value for the users and increasing awareness of the game support this. Value creation was found to increase users' willingness to buy, user-based sharing, and users' interest in playing for longer. Increasing awareness increases the number of new users. The success of the games was found to develop through these three components. This study also highlighted the importance of users, as they are in critical role regarding success of video games. | en |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | videopeliala | |
dc.subject.other | pelinkehittäjä | |
dc.subject.other | peliarvostelu | |
dc.title | Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105172953 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | yhteisöt | |
dc.subject.yso | sosiaalinen pääoma | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | menestyminen | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | markkinointiviestintä | |
dc.subject.yso | innovaatiot | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |