Tuotantoeläinten hyvinvoinnin rakentuminen lihanjalostajien vastuullisuusviestinnässä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten lihanjalostajat kuvaavat tuotantoeläinten hyvinvointia kuluttajille suunnattujen verkkosivujensa vastuullisuusviestinnässä. Aihe on tärkeä, koska lihanjalostajien kuvaukset vaikuttavat kuluttajien tietoon, uskomuksiin ja ostopäätöksiin. Tutkimusongelmaa lähestytään kahdella tutkimuskysymyksellä: 1. Millaisia eläinten hyvinvoinnin representaatioita lihanjalostajat rakentavat verkkosivujensa vastuullisuusviestinnässä? 2. Miten representaatioita rakennetaan kielellisesti?
Teoreettis-analyyttisenä viitekehyksenä tutkimuksessa toimivat kriittinen diskurssintutkimus ja systeemis-funktionaalinen kieliteoria. Kriittinen diskurssintutkimus tutkii kielenkäytön ja vallan suhteita ja systeemis-funktionaalinen kieliteoria selittää merkitysten kielellistä rakentumista.
Tutkimus on laadullinen. Aineistona on eläinten hyvinvointia käsittelevät kirjoitetut tekstit, jotka on poimittu Atrian Kotikokkaajat-sivustolta ja HKScan Finland Oy:n tuotemerkkien HK ja Kariniemen verkkosivuilta. Analyysissä hyödynnetään systeemis-funktionaalisen kieliteorian metafunktioista erityisesti ideationaalista metafunktiota, joka kuvaa kielen käyttöä todellisuuden representoinnissa. Tarkastelun kohteena ovat prosessityypit eli lausetyypit, sananvalinnat sekä lauseiden ja lausekkeiden väliset suhteet.
Eläinten hyvinvointia rakennetaan lihanjalostajien verkkosivuilla yhdeksän representaation avulla. Hyvinvointia kuvaillaan yleisellä tasolla representaatioissa eri osa-alueista koostuva hyvinvointi, tuottava hyvinvointi, mitattava hyvinvointi, säädelty hyvinvointi ja valvottu hyvinvointi. Tarkemmin tuotantoeläinten hyvinvointia kuvaillaan representaatioissa suomalaiset terveet eläimet, eläimet elävät hyvissä olosuhteissa, suomalaiset hyvät olosuhteet ja hyvin ruokitut eläimet.
Representaatioita rakennetaan erityisesti tarkastelemalla asioita positiivisesta näkökulmasta ja käyttämällä merkitykseltään myönteisiä sananvalintoja, mikä rakentaa positiivisia representaatioita. Representaatiot rakentavat markkinoivaa diskurssia, joka sopii vastuullisuusviestinnän tavoitteisiin. Representaatioilla lihanjalostajat pyrkivät vahvistamaan valta-asemaansa ja kuluttajien luottamusta eläintuotantoon sekä luonnollistamaan nykyistä eläintuotantoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomalaisuuden rakentuminen Riku Rantalan kolumneissa
Perenkari, Ira (2017)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisuuden rakentumista Riku Rantalan matkailukolumneissa vuodelta 2016. Tavoitteena on selvittää, millaisia representaatioita kolumneissa luodaan suomalaisista ja suomalaisesta yhteiskunnasta ... -
Maahanmuuttodiskurssit eduskuntapuolueiden vuoden 2015 vaalimateriaaleissa
Herneaho, Irina (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten maahanmuuttoa käsitellään kevään 2015 eduskuntavaalimateriaaleissa. Teema on politiikassa erityisen ajankohtainen, sillä historiallisen synkkä pakolaistilanne on ajanut ihmisiä ... -
"Mä oon tän perheen prinsessa, iskä on kuningas ja äiti on kokki" : isän ja äidin roolit Terve.fi-verkkosivustolla
Ahokas, Sanna (2013)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisina isän ja äidin roolit sekä perheenjäsenten väliset suhteet represen-toituvat tutkituissa teksteissä. Tutkielmassa tarkasteltiin myös sitä, millaisia vanhemmuusdiskursseja ... -
Putin tuntuu olevan sokka irti : Venäjän ja Putinin representaatiot Ukrainan kriisissä
Back, Annika (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Venäjää ja Putinia representoidaan YLE:n asiantuntijaartikkeleissa Ukrainan sotaa edeltävällä kriisiytymiskaudella helmikuussa 2022. Tutkimus on luonteeltaan laadullista ... -
Hoitajadiskurssit Helsingin Sanomien uutisteksteissä
Suomalainen, Minja (2021)Tässä tutkielmassa selvitetään, minkälaisia diskursseja Helsingin Sanomien uutistekstit muodostavat hoitajiin liittyen. Aineistona on aikavälillä 16.3.2020-30.4.2020 ilmestyneitä Helsingin Sanomien uutistekstejä. Ajankohta ...