Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia väestöstä kärsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät virheet ja hitaus, heikko työmuisti ja kuulonvaraisen prosessoinnin heikkous. Tyypillisiä lukivaikeuteen liitettyjä vahvuuksia taas ovat visuaalinen oppiminen ja luovuus.
Suomalainen koululaitos on perinteisesti nojautunut vahvasti kirjalliseen oppimiseen ja oppikirjojen käyttöön, jotka voivat lukivaikeuksisille oppijoille olla työläitä. Erityisen hankalaksi kirjallinen oppiminen saattaa osoittautua vieraita kieliä opiskeltaessa, jolloin lisähankaluutta tuo toimiminen vieraalla kielellä. Lukuisten tutkimusten mukaan parhaita oppimistapoja lukivaikeuksisille oppilaille on useiden oppimiskanavien (kuulo, näkö, kinesteettinen, jne.) stimulointi. Myös visuaaliset vihjeet ja tekemällä oppiminen ovat tärkeitä oppimismetodeja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin englannin kielen oppikirjat noudattavat tutkimuksissa havaittuja periaatteita hyvistä opetustavoista lukivaikeuksisille oppijoille. Tutkimus toteutettiin analysoimalla neljän eri kirjasarjan seitsemännen luokan työkirjan kaikki tehtävät ja kategorisoimalla nämä sen mukaan, mitä oppimiskanavia ne stimuloivat. Hypoteesina oli, että merkittävä osa oppikirjojen tehtävistä olisi kirjallisia. Tästä syystä myös kirjasarjojen opettajan oppaat analysoitiin, jotta nähtäisiin minkälaisia ohjeita ne antavat materiaalin muokkauksesta erilaisten oppilaiden tarpeisiin.
Tutkimus osoitti, että englannin kielen oppikirjat sisältävät hyvin yksipuolisia tehtäviä, eivätkä opettajan oppaat anna hyviä neuvoja materiaalin muokkaamiseen. Opettajilla on kuitenkin oppimissuunnitelmassa annettu velvollisuus ottaa erilaiset oppijat huomioon, joten tekstikirjoja ja oppaita olisi kehitettävä tämän tavoitteen varmistamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29148]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
Comparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks
Ojasalo, Kare (2024)Kieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.