University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools

Thumbnail
View/Open
953.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Aalto, Armi
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia väestöstä kärsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät virheet ja hitaus, heikko työmuisti ja kuulonvaraisen prosessoinnin heikkous. Tyypillisiä lukivaikeuteen liitettyjä vahvuuksia taas ovat visuaalinen oppiminen ja luovuus. Suomalainen koululaitos on perinteisesti nojautunut vahvasti kirjalliseen oppimiseen ja oppikirjojen käyttöön, jotka voivat lukivaikeuksisille oppijoille olla työläitä. Erityisen hankalaksi kirjallinen oppiminen saattaa osoittautua vieraita kieliä opiskeltaessa, jolloin lisähankaluutta tuo toimiminen vieraalla kielellä. Lukuisten tutkimusten mukaan parhaita oppimistapoja lukivaikeuksisille oppilaille on useiden oppimiskanavien (kuulo, näkö, kinesteettinen, jne.) stimulointi. Myös visuaaliset vihjeet ja tekemällä oppiminen ovat tärkeitä oppimismetodeja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin englannin kielen oppikirjat noudattavat tutkimuksissa havaittuja periaatteita hyvistä opetustavoista lukivaikeuksisille oppijoille. Tutkimus toteutettiin analysoimalla neljän eri kirjasarjan seitsemännen luokan työkirjan kaikki tehtävät ja kategorisoimalla nämä sen mukaan, mitä oppimiskanavia ne stimuloivat. Hypoteesina oli, että merkittävä osa oppikirjojen tehtävistä olisi kirjallisia. Tästä syystä myös kirjasarjojen opettajan oppaat analysoitiin, jotta nähtäisiin minkälaisia ohjeita ne antavat materiaalin muokkauksesta erilaisten oppilaiden tarpeisiin. Tutkimus osoitti, että englannin kielen oppikirjat sisältävät hyvin yksipuolisia tehtäviä, eivätkä opettajan oppaat anna hyviä neuvoja materiaalin muokkaamiseen. Opettajilla on kuitenkin oppimissuunnitelmassa annettu velvollisuus ottaa erilaiset oppijat huomioon, joten tekstikirjoja ja oppaita olisi kehitettävä tämän tavoitteen varmistamiseksi. ...
Keywords
EFL textbook analysis eriyttäminen englannin kieli oppimateriaali dysleksia oppikirjat differentiation (teaching methods) English language study material dyslexia textbooks
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172928

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23922]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools 

    Aalto, Armi (2019)
    Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ...
  • English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school 

    Huhtala, Tanja (2012)
    Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ...
  • A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching 

    Namgung, Wook (2016)
    English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
  • "If I were a textbook writer" : views of EFL textbooks held by Finnish comprehensive school pupils 

    Korpela, Niina (2007)
  • Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school 

    Luomala, Pirpa (2010)
    Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre