Tietokoneshakin kehitys Deep Bluesta AlphaZeroon
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa perehdytään siihen, miten tietokoneshakki on kehittynyt Deep Bluen ja Kasparovin välisen ottelun jälkeen. Tutkielmassa tarkastellaan neljää shakkikonetta: Deep Blue, Hydra, Stockfish ja AlphaZero sekä niiden välisiä samanlaisuuksia ja eroja. This thesis covers how computer chess has developed since the match between Deep Blue and Kasparov. The thesis will examine 4 different chess computers: Deep Blue, Hydra, Stockfish and Alphazero and the diffrences and similarities between them.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Neuroverkkoihin perustuva ja kovakoodattu tekoäly
Luoto, Andreas (2023)Tämä kirjoitelma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Sen tavoitteena on tutkia kovakoodatun tekoälyn sekä neuroverkkoja hyödyntävän tekoälyn eroja ja miksi esimerkiksi shakkia käytetään usein niitä kehitettäessä. Tutkielmassa ... -
AlphaZero shakkikoneena
Pitkänen, Jonni (2019)DeepMindin koneoppiva go:ta, shogia ja shakkia pelaava AlphaZero yllätti shakkimaailman vuoden 2017 lopussa omalaatuisella ihmisläheisellä pelityylillään ja kiistattomalla tehokkuudellaan. Tässä tutkielmassa haluttiin ... -
Shakin evaluointi tietokoneella ja loppupelitietokannat
Seilonen, Iikka (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään miten shakin ratkaiseminen, ja loppupelitietokannat ovat kehittyneet nykytietokoneiden alkuajoista nykypäivään. Tutkielmassa selitetään taustoittavasti pelien ratkaisemisen teoriaa ... -
Tekoälyn ohjelmointi shakkipelille
Seppälä, Aki (2004) -
The N-dimensional N-person chesslike game strategy analysis model
Kyppö, Jorma (University of Jyväskylä, 2016)In this research a mathematical, symmetric n-player game model, based on chess is designed. Symmetry in this context refers to players' positions with respect to each other. While the order of move naturally violates ...