Shakin evaluointi tietokoneella ja loppupelitietokannat
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään miten shakin ratkaiseminen, ja loppupelitietokannat ovat kehittyneet nykytietokoneiden alkuajoista nykypäivään. Tutkielmassa selitetään taustoittavasti pelien ratkaisemisen teoriaa ja selvitetään mitä haasteita ja ratkaisuja suurien tietokantojen luomiseen liittyy. This bachelor's thesis researches how solving chess and endgame tablebases have
developed from the inception of modern computers until modern day. The thesis
explains the theory of solving games and looks into what the challenges and solutions are in
creating large endgame tablebases.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4422]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sähköaivo sinuiksi, tietokone tutuksi : tietotekniikan kulttuurihistoriaa
Suominen, Jaakko (Jyväskylän yliopisto, 2000)Tietotekniikkaan on aina kuulunut itse laitteiden, ohjelmistojen sekä niiden käyttötapojen lisäksi myös populaarijulkisuuden kautta syntyvä mielikuvamaailma. Jaakko Suomisen tutkimuksessa selvitetään, mikä merkitys ... -
Äänipalautetyökalun suunnittelu, toteutus ja evaluointi
Mäkinen, Erkko (2020)Palaute on yksi merkittävimpiä yksittäisiä tekijöitä oppimisen kannalta, ja sen tulisi olla ajankohtaista, ymmärrettävää ja oppilaan hyödynnettävissä. Aänipalaute on todettu tehokkaaksi palautemuodoksi tekstimuotoisen ... -
Pilvilaskenta 5G-aikakaudella
Kinnunen, Mauri (2020)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena, on tehdä yleiskatsaus siitä, millaista pilvilaskenta tulee olemaan viidennen sukupolven aikana telekommunikaatiossa. Kaikki alkaa siitä, miten lyhenne ”5G” määritellään. Useilla ... -
MuZero ja mallipohjainen vahvistusoppiminen
Leinonen, Hertta (2021)Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitä mallipohjainen vahvistusoppiminen tarkoittaa, ja kuinka sitä hyödynnetään MuZero-nimisen tekoälyn algoritmissa. MuZeroa on testattu menestyksekkäästi sekä klassisissa lautapeleissä, ... -
Onnistumisen iloa : opettajien perustaitojen lisääminen pohjana tietotekniikan opetuskäytölle
Liikamaa, Eija (2002)