Tietokoneshakin kehitys Deep Bluesta AlphaZeroon
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tässä tutkielmassa perehdytään siihen, miten tietokoneshakki on kehittynyt Deep Bluen ja Kasparovin välisen ottelun jälkeen. Tutkielmassa tarkastellaan neljää shakkikonetta: Deep Blue, Hydra, Stockfish ja AlphaZero sekä niiden välisiä samanlaisuuksia ja eroja. This thesis covers how computer chess has developed since the match between Deep Blue and Kasparov. The thesis will examine 4 different chess computers: Deep Blue, Hydra, Stockfish and Alphazero and the diffrences and similarities between them.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Neuroverkkoihin perustuva ja kovakoodattu tekoäly
Luoto, Andreas (2023)Tämä kirjoitelma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Sen tavoitteena on tutkia kovakoodatun tekoälyn sekä neuroverkkoja hyödyntävän tekoälyn eroja ja miksi esimerkiksi shakkia käytetään usein niitä kehitettäessä. Tutkielmassa ... -
AlphaZero shakkikoneena
Pitkänen, Jonni (2019)DeepMindin koneoppiva go:ta, shogia ja shakkia pelaava AlphaZero yllätti shakkimaailman vuoden 2017 lopussa omalaatuisella ihmisläheisellä pelityylillään ja kiistattomalla tehokkuudellaan. Tässä tutkielmassa haluttiin ... -
The N-dimensional N-person chesslike game strategy analysis model
Kyppö, Jorma (University of Jyväskylä, 2016)In this research a mathematical, symmetric n-player game model, based on chess is designed. Symmetry in this context refers to players' positions with respect to each other. While the order of move naturally violates ... -
Shakin evaluointi tietokoneella ja loppupelitietokannat
Seilonen, Iikka (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään miten shakin ratkaiseminen, ja loppupelitietokannat ovat kehittyneet nykytietokoneiden alkuajoista nykypäivään. Tutkielmassa selitetään taustoittavasti pelien ratkaisemisen teoriaa ... -
Tekoälyn ohjelmointi shakkipelille
Seppälä, Aki (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.