Luovuuden lukot : miten niitä avataan?
Kirjallisuuskatsauksena toteuttamani kandidaatintutkielma pureutuu musiikillisen luovuuden ytimeen. Johtavana ajatuksena on tarkastella, millaisia avaimia tutkimustieto sekä perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) ja taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelma (2017) tarjoavat luovuuden lukkojen avaamiseksi. Pyrin myös tarkastelemaan opetussuunnitelmien eroja ja yhtäläisyyksiä luovuuskasvatuksen näkökulmasta.
Luovuuden lukko on vakiintumaton käsite, jonka koen parhaiten kuvaavan yksilön estyneisyyden tilaa suhteessa luovaan toimintaan – tilaa, jossa yksilö on ”mennyt lukkoon” oman luovuutensa kanssa, oli kyse sitten tuotoksesta tai prosessista. Tarkastelen tutkielmassani institutionalisoidun musiikinopetuksen yhteyttä näiden estojen syntymiseen.
Olen rajannut tarkastelun kohteeksi perusopetuksessa luokkien 1-6 opetussuunnitelman ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa perustason opinnot, sillä minua kiinnostaa erityisesti se pohja, jolle luovan minän kuvaa lähdetään rakentamaan. Tutkielman alkupuolisko painottuu kartoittamaan luovuuskäsitysten ja -teorioiden kirjoa, ja käsitteellistämään luovuuden lukkoja. Opetussuunnitelmien tarkasteluun pureutumisen lisäksi olen ottanut osaksi tutkielmaa luvun persoonan ja kasvuympäristön merkityksestä luovuudelle; näin voidaan nähdä, millaisia luovuus-tekijöitä rajautuu musiikinopetuksen ulkopuolelle.
Tutkielmasta selviää, että luovuus on vaikeasti määriteltävä käsite, johon pystytään liittämään erinäisten tekijöiden vaikutus; älykkyys, minäpystyvyysuskomukset, ympäristön tuki, motivaatio, persoona ja muut ihmiset. Keskeinen opetussuunnitelmassa huomioitu käsitys tuntuu olevan, että luovuutta on monenlaista ja sen muotojen ilmenemiseen voidaan vaikuttaa. Tutkielmassani tulee ilmi monia keinoja luovuuden lukkojen huomioimiseksi – monet sellaisia, joihin opetussuunnitelmat jo jollain tasolla pyrkivät.
Luovuudesta löytyy runsaasti tutkimustietoa, mutta luovuuden lukkojen näkökulmasta ei luovuutta ole liikaa tutkittu. Olen rakentanut tämän tutkielman tullakseni tietoiseksi, mitä minä voin tulevana musiikin- ja luokanopettajana tehdä purkaakseni ja estääkseni näiden lukkojen syntymistä. Tämä vähän puhuttu näkökulma on sellainen, joka koskettaa jokaista kasvattajaa – aiherajauksesta riippumatta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rohkeutta ja tähtitieteellinen ufokirja : musiikinopettajien käsityksiä luovuudesta ja opetussuunnitelmasta
Laihia, Anna (2022)Tutkimus käsittelee yläkoulun musiikinopettajien luovuuskäsityksiä ja näkemyksiä luovan toiminnan tavoitteista, joita musiikinopetukselle on asetettu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksessa selvitetään, ... -
"Tehdään pelottavaa musiikkia" : musatornin käyttö luovuuden edistäjänä alakoulussa
Nieminen, Harri (2018)Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa musiikinopetuksessa luovuutta. Luovan musisoinnin elämyksellisyys parantaa oppilaiden elämänlaatua, lisää myös oppilaiden elämänhallinnan tunnetta ja vähentää jännitystä ... -
Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet
Nokelainen, Anna (2016)Tutkielman tehtävänä on selvittää, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sekä kesällä 2016 ilmestyvä Saa laulaa! 1-2 ... -
Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista
Leppänen, Susanna (2020)Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.