University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Rohkeutta ja tähtitieteellinen ufokirja : musiikinopettajien käsityksiä luovuudesta ja opetussuunnitelmasta

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laihia, Anna
Date
2022
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimus käsittelee yläkoulun musiikinopettajien luovuuskäsityksiä ja näkemyksiä luovan toiminnan tavoitteista, joita musiikinopetukselle on asetettu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksessa selvitetään, mitä luovuus musiikinopettajien mielestä on, ymmärtävätkö he opetussuunnitelman tavoitteet keskenään samalla tavalla ja toteutuvatko tavoitteet käytännön kouluarjessa. Samalla kertyy tietoa opettajien asenteista opetussuunnitelmaa kohtaan ja yleisimmistä haasteita luovan toiminnan toteuttamisessa. Tutkimusstrategia oli laadullinen, sillä päämääränä oli ymmärtää ihmisten käsityksiä ja kokemuksia. Tutkimus toteutui aineistolähtöisellä otteella, mutta myös teoriaohjaavuutta käytettiin luovuuskäsitysten analysoinnissa. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa, jotka opettavat musiikkia yläkoulussa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin, ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu luovuustutkimuksen moninaisista näkökulmista, opettajien luovuuskäsityksiä koskevista tutkimuksista ja opetussuunnitelman ja musiikkikasvatuksen kentän painotuksista luovuuden opettamisessa. Opetussuunnitelman suhteen tutkimuksessa keskitytään vuosiluokkien 7–9 musiikin oppiaineen tavoitteisiin T6 ja T7, jotka koskevat oppilaan luovaa suhdetta musiikkiin, improvisointia, sovittamista ja säveltämistä sekä tieto- ja viestintäteknologian luovaa käyttöä. Tuloksia tarkastellaan aikaisempien tutkimusten valossa jatkotutkimusaiheita esittäen. Tutkimuksessa musiikinopettajat määrittelivät luovuuden kaikkien ihmisten ominaisuudeksi, joka on kehitettävissä. Luovuus nähtiin sekä uutta synnyttävänä prosessina että joustavan ajattelun taitoina. Opettajien mielestä luovuuden ilmeneminen riippui ainakin yksilön rohkeudesta, ilmapiirin turvallisuudesta, keskittymiskyvystä, tehtävänannon tarkoituksenmukaisuudesta ja tehtävässä vaadittujen taitojen tasosta. Opettajat ymmärsivät opetussuunnitelman tavoitteet joiltakin osin eri tavalla, mikä johti erilaisiin ratkaisuihin opetuksen toteutuksessa. Suurimmat erot koskivat improvisointia ja säveltämistä. Opetussuunnitelman tavoitteisiin suhtauduttiin ajatustasolla myönteisesti, mutta niiden käytännön toteutus koettiin joskus hankalana, ja usein oppilasryhmän ominaisuudet määrittivät tavoitteen toteutumisen. Kuitenkin opettajat näkivät luovuuden tärkeänä osana opetusta. Opetussuunnitelman selkeämpi kieli ja opettajien lisäkoulutus voisi tukea luovuuden toteutumista musiikinopetuksessa. ...
Keywords
luovuuskäsitykset luovuuskasvatus luovuus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat musiikinopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204052165

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ehkä tärkeimpiä musiikintunneilla harjoiteltavia asioita" : musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta 

    Kivimäki, Vilma (2021)
    Tutkimus käsittelee musiikinopettajaopiskelijoiden käsityksiä luovuudesta sekä luovuuskasvatuksesta osana musiikinopetusta. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia näkemyksiä musiikinopettajaopiskelijoilla on luovuudesta ...
  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta 

    Lightfoot, Henry (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
  • Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa 

    Voutilainen, Anna (2021)
    Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ...
  • Musiikinopettajien opintojen ja työuran vastaavuus kompetenssin näkökulmasta 

    Nieminen, Roope (2020)
    Tutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. ...
  • Luovuuden lukot : miten niitä avataan? 

    Krell, Liina (2021)
    Kirjallisuuskatsauksena toteuttamani kandidaatintutkielma pureutuu musiikillisen luovuuden ytimeen. Johtavana ajatuksena on tarkastella, millaisia avaimia tutkimustieto sekä perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) ja taiteen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre