“Just spilled a whole cup of Fanta on my carpet gg” : the usage and the implications of the gaming term gg outside of video games
Videopelit ja niiden suosio ovat jatkuvassa kasvussa koko maailmassa ja niiden vaikutus näkyy jo useassa eri mediassa. Näin niiden vaikutus nykyään näkyy myös siinä, kuinka käytämme kieltämme. Tämä vaikutus korostuu erityisesti keskusteluissa videopelien yhteydessä, mutta näissä yhteisöissä syntyneet sanat ja termit ovat myös leviämässä niin arkiseen vuorovaikutukseen kuin internet keskustelupalstoille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia miten ja kuinka paljon pelitermistöä käytetään sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin sanottuna tämä tutkimus keskittyy tutkimaan pelitermistön merkitystä videopelien ulkopuolella ja sitä, onko termejä käytetty samalla tavalla kuin itse videopeleissä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhden pelitermin, gg (’hyvä peli’), avulla. Aineistona tutkimuksessa on julkisista tviiteistä kerätty otos k.o. termin käytöstä. Tämä aineisto kerättiin lyhyeltä aikaväliltä, jottei ajan tuomia muutoksia näkyisi tuloksissa. Ensiksi data jaettiin kahteen osioon: sen mukaan käytettiinkö termiä pelikontekstissa vai muissa konteksteissa. Seuraavaksi tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin tämän pelitermin käyttötapoja pelikontekstin ulkopuolella, jakamalla ne teemoittain niiden eri merkityksien mukaan. Merkityksien ymmärtämisessä konteksti oli tärkeässä osassa. Lisäksi tutkimus hyödynsi temaattista analyysia.
Tutkimus osoitti, että pelitermistöä käytetään runsaasti videopelien ulkopuolella Twitterissä. Tämän lisäksi termiä käytettiin monipuolisesti, ja aineistosta nousi esiin useita eri merkityksiä, joita sillä ilmaistiin. Näistä merkityksistä usea vaikuttaa olevan termille ominainen vain videopelien ulkopuolella, joten pääteltävissä on se, että pelitermistö sopeutuu ja muokkautuu sen käyttöympäristön vaikutuksesta. Tässä tapauksessa pelitermi on omaksunut uusia eri merkityksiä. Vaikka tutkimus keskittyi vain yhteen pelisanaston termiin, voi tuloksia hyödyntää pelisanaston jatkotutkimuksen suunnittelussa. Tulokset myös osoittavat, että pelitermien tutkimuksen saralta löytyy vielä kosolti tutkittavaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pragmatic a priori knowledge : a pragmatic approach to the nature and object of what can be known independently of experience
Järvilehto, Lauri (University of Jyväskylä, 2011) -
Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
Luomala, Pirpa (2010)Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ... -
A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
Suvanto, Krista (2013)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää englanninopettajien käsityksiä pragmaattisen kompetenssin opettamisesta. Tutkielmassa tutkittiin haastattelujen avulla opettajien ajatuksia pragmaattisen kompetenssin luonteesta, ... -
Computer game as a pragmatic concept : ideas, meanings, and culture
Karhulahti, Veli-Matti (Sage Publications, 2020)This article discusses the ‘computer game’ as a pragmatic concept. A dual nature of the computer game as both a pragmatic idea and a pragmatic meaning is introduced. Practical meanings of the computer game correspond with ... -
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.