dc.contributor.advisor | Leppänen, Sirpa | |
dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Kolehmainen, Valtter | |
dc.date.accessioned | 2021-05-11T05:59:33Z | |
dc.date.available | 2021-05-11T05:59:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75428 | |
dc.description.abstract | Oikeiden materiaalien valitseminen englannin kielen opetuksessa Suomessa on erityisen tärkeää. Erityisesti monilukutaitojen sekä monikulttuurisuuden merkityksen kasvaessa, on monipuolisten tekstimateriaalien hyödyntäminen aiempaa merkityksellisempää. Kaunokirjallisuus yhdistää kielen lisäksi kulttuurillista diskurssia, jonka takia se voi toimia monipuolisena opetustyökaluna. Kompleksisuutensa takia kaunokirjallisuus voi kuitenkin olla haastavaa sisällyttää oppilasinklusiivisesti ja toimivasti vieraan kielen opetukseen.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten suomalaiset yläasteen englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kokevat ja käyttävät kaunokirjallisuutta opetuksessa. Tutkielma toteutettiin Webropol kyselynä, joka jaettiin Suomen englanninopettajat ry sekä Englannin opettajat Facebook ryhmiin. Kyselyyn osallistui kokonaisuudessaan 29 henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella ilmeni, että yläasteen englannin opettajat näkevät kirjallisuuden positiivisena asiana. Tämän lisäksi suurin osa vastaajista hyödyntää kaunokirjallisuutta opetuksessaan. Englannin opettajat kuitenkin hyödyntävät suhteellisen vähän kirjallisuutta opetuksessaan. Vastaajat kokevat, että autenttisten tekstien hyödyntäminen tekee opetuksesta monipuolisempaa ja vastaa erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Vastaajat myös mainitsevat, että autenttiset tekstit opettavat kulttuuria sekä kielitaitoa oppilaille. Tuloksista selvisi kuitenkin myös, että monet opettajat kokevat omat taitonsa kirjallisuuden opettamisessa puutteellisiksi. He myös kokevat, että heidän aikataulunsa ei salli kirjallisuuden sisällyttämistä opetukseen. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105112713 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | survey-tutkimus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | survey research | |
dc.subject.yso | educational methods | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |