Perceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
Oikeiden materiaalien valitseminen englannin kielen opetuksessa Suomessa on erityisen tärkeää. Erityisesti monilukutaitojen sekä monikulttuurisuuden merkityksen kasvaessa, on monipuolisten tekstimateriaalien hyödyntäminen aiempaa merkityksellisempää. Kaunokirjallisuus yhdistää kielen lisäksi kulttuurillista diskurssia, jonka takia se voi toimia monipuolisena opetustyökaluna. Kompleksisuutensa takia kaunokirjallisuus voi kuitenkin olla haastavaa sisällyttää oppilasinklusiivisesti ja toimivasti vieraan kielen opetukseen.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten suomalaiset yläasteen englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kokevat ja käyttävät kaunokirjallisuutta opetuksessa. Tutkielma toteutettiin Webropol kyselynä, joka jaettiin Suomen englanninopettajat ry sekä Englannin opettajat Facebook ryhmiin. Kyselyyn osallistui kokonaisuudessaan 29 henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella ilmeni, että yläasteen englannin opettajat näkevät kirjallisuuden positiivisena asiana. Tämän lisäksi suurin osa vastaajista hyödyntää kaunokirjallisuutta opetuksessaan. Englannin opettajat kuitenkin hyödyntävät suhteellisen vähän kirjallisuutta opetuksessaan. Vastaajat kokevat, että autenttisten tekstien hyödyntäminen tekee opetuksesta monipuolisempaa ja vastaa erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Vastaajat myös mainitsevat, että autenttiset tekstit opettavat kulttuuria sekä kielitaitoa oppilaille. Tuloksista selvisi kuitenkin myös, että monet opettajat kokevat omat taitonsa kirjallisuuden opettamisessa puutteellisiksi. He myös kokevat, että heidän aikataulunsa ei salli kirjallisuuden sisällyttämistä opetukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.