Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorKolehmainen, Valtter
dc.date.accessioned2021-05-11T05:59:33Z
dc.date.available2021-05-11T05:59:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75428
dc.description.abstractOikeiden materiaalien valitseminen englannin kielen opetuksessa Suomessa on erityisen tärkeää. Erityisesti monilukutaitojen sekä monikulttuurisuuden merkityksen kasvaessa, on monipuolisten tekstimateriaalien hyödyntäminen aiempaa merkityksellisempää. Kaunokirjallisuus yhdistää kielen lisäksi kulttuurillista diskurssia, jonka takia se voi toimia monipuolisena opetustyökaluna. Kompleksisuutensa takia kaunokirjallisuus voi kuitenkin olla haastavaa sisällyttää oppilasinklusiivisesti ja toimivasti vieraan kielen opetukseen. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten suomalaiset yläasteen englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kokevat ja käyttävät kaunokirjallisuutta opetuksessa. Tutkielma toteutettiin Webropol kyselynä, joka jaettiin Suomen englanninopettajat ry sekä Englannin opettajat Facebook ryhmiin. Kyselyyn osallistui kokonaisuudessaan 29 henkilöä. Tutkimuksen tulosten perusteella ilmeni, että yläasteen englannin opettajat näkevät kirjallisuuden positiivisena asiana. Tämän lisäksi suurin osa vastaajista hyödyntää kaunokirjallisuutta opetuksessaan. Englannin opettajat kuitenkin hyödyntävät suhteellisen vähän kirjallisuutta opetuksessaan. Vastaajat kokevat, että autenttisten tekstien hyödyntäminen tekee opetuksesta monipuolisempaa ja vastaa erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Vastaajat myös mainitsevat, että autenttiset tekstit opettavat kulttuuria sekä kielitaitoa oppilaille. Tuloksista selvisi kuitenkin myös, että monet opettajat kokevat omat taitonsa kirjallisuuden opettamisessa puutteellisiksi. He myös kokevat, että heidän aikataulunsa ei salli kirjallisuuden sisällyttämistä opetukseen.fi
dc.format.extent33
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEFL
dc.titlePerceptions and use of literature by Finnish upper comprehensive school EFL teachers
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105112713
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosurvey-tutkimus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysosurvey research
dc.subject.ysoeducational methods
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoliterature
dc.subject.ysostudy material
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright