Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorAutio, Tiina
dc.date.accessioned2021-04-26T10:08:31Z
dc.date.available2021-04-26T10:08:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75193
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistuneet opettajat hyödyntävät opetuksessaan reflektiota ja siten ohjaavat reflektiota oppilaille. Opettajat toimivat tai olivat toimineet alakoulussa joko luokanopettajana tai erityisopettajana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus osoitti, että opettajat pitävät reflektioprosessin rakentamisessa pohjaominaisuuksina turvallisuutta, viestintätaitoja sekä oppilastuntemusta. Opettajat käsittävät reflektioprosessin rakentuvan näiden pohjaominaisuuksien päälle tavoitteellisuuden, ryhmän vaikutuksen ja helposta vaikeampaan etenemisen kautta. Lopulta opettajat kuvasivat reflektioprosessin näkyvän toiminnassa. Reflektioprosessin ohjaamisesta tässä tutkimuksessa selvisi, että reflektio tapahtuu pääsääntöisesti toiminnan jälkeen keskusteluna. Opettajan tulee valita reflektionohjaustila tarkasti, sillä rauhallisuus, yksityisyys ja tasa-arvoisuus ovat tärkeitä tilan ominaisuuksia. Keskustelussa opettaja ohjaa oppilasta löytämään onnistumisen ja hyvän omasta toiminnastaan. Opettaja ohjaa myös oppilasta kasvattamaan itseluottamusta ja itsetuntemusta. Opettaja voi hyödyntää reflektion ohjaamisessa monipuolisia apuvälineitä, jotta keskustelu saadaan etenemään.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherreflektioprosessi
dc.subject.otherreflektion ohjaaminen
dc.titleOpettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa”
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104262487
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot