dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Autio, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2021-04-26T10:08:31Z | |
dc.date.available | 2021-04-26T10:08:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75193 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli ymmärtää reflektiota oppimisen
mahdollistajana ja selvittää sitä, miten opettajat rakentavat oppilailleen reflektioprosesseja
alakoulussa sekä miten opettajat näitä prosesseja ohjaavat.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä, johon aineisto kerättiin
haastattelemalla neljää opettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun
teemahaastattelun menetelmällä syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistuneet
opettajat hyödyntävät opetuksessaan reflektiota ja siten ohjaavat reflektiota
oppilaille. Opettajat toimivat tai olivat toimineet alakoulussa joko luokanopettajana
tai erityisopettajana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin
menetelmin.
Tutkimus osoitti, että opettajat pitävät reflektioprosessin rakentamisessa
pohjaominaisuuksina turvallisuutta, viestintätaitoja sekä oppilastuntemusta.
Opettajat käsittävät reflektioprosessin rakentuvan näiden pohjaominaisuuksien
päälle tavoitteellisuuden, ryhmän vaikutuksen ja helposta vaikeampaan etenemisen
kautta. Lopulta opettajat kuvasivat reflektioprosessin näkyvän toiminnassa.
Reflektioprosessin ohjaamisesta tässä tutkimuksessa selvisi, että reflektio
tapahtuu pääsääntöisesti toiminnan jälkeen keskusteluna. Opettajan tulee valita
reflektionohjaustila tarkasti, sillä rauhallisuus, yksityisyys ja tasa-arvoisuus ovat
tärkeitä tilan ominaisuuksia. Keskustelussa opettaja ohjaa oppilasta löytämään
onnistumisen ja hyvän omasta toiminnastaan. Opettaja ohjaa myös oppilasta kasvattamaan
itseluottamusta ja itsetuntemusta. Opettaja voi hyödyntää reflektion
ohjaamisessa monipuolisia apuvälineitä, jotta keskustelu saadaan etenemään. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | reflektioprosessi | |
dc.subject.other | reflektion ohjaaminen | |
dc.title | Opettajien kokemuksia reflektioprosessin ohjaamisesta alakoulussa : ”Sehän on kuitenkin yks tärkeimmistä taidoista mitä me opitaan koulussa” | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104262487 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |