dc.contributor.author | Rinta, Annika | |
dc.date.accessioned | 2021-04-21T07:00:09Z | |
dc.date.available | 2021-04-21T07:00:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75150 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin vuorohoitopäiväkodin pedagogista työtä. Tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vuorohoidon erityispiirteistä pedagogiikan näkökulmasta. Tutkimuksessa myös selvitettiin millaisia asioita pedagogisesti suunnitellussa toiminnassa huomioidaan, jotta toiminta toteutuisi mahdollisimman tasa-arvoisesti vuorohoidossa. Lisäksi selvitettiin millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisesta vastuusta vuorohoidossa.
Tutkimus pohjautui laadulliseen lähestymistapaan. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta (n=8) puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan vuorohoito pitää sisällään erityispiirteitä, jotka ovat tärkeä huomioida vuorohoidon pedagogisen työn kannalta. Pedagogisen toiminnan tasa-arvoisuuden mahdollistamiseksi, on tärkeää saman toiminnan
toistuvuus ja pitkäaikaisuus. Lasten yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden huomioiminen on kuitenkin merkityksellisempää kuin se, että kaikki lapset pääsevät osallistumaan juuri samaan toimintaan. Myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajien on sitouduttava pedagogisen toiminnan toteuttamiseen, jotta tasa-arvoinen
pedagogiikka varmistuisi. Vuorohoidossa opettajan pedagoginen vastuu on laaja. Varhaiskasvatuksen opettajat eivät ole aina paikalla, jonka vuoksi lastenhoitajat joutuvat ottamaan enemmän pedagogista vastuuta verrattuna tavanomaiseen varhaiskasvatukseen. | fi |
dc.format.extent | 116 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pedagoginen työ | |
dc.subject.other | vuorohoidon erityispiirteet | |
dc.subject.other | pedagogisesti suunniteltu toiminta | |
dc.subject.other | pedagoginen vastuu | |
dc.title | Pedagoginen työ vuorohoitopäiväkodissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104212449 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |