Pedagoginen työ vuorohoitopäiväkodissa
Tutkimuksessa tarkasteltiin vuorohoitopäiväkodin pedagogista työtä. Tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vuorohoidon erityispiirteistä pedagogiikan näkökulmasta. Tutkimuksessa myös selvitettiin millaisia asioita pedagogisesti suunnitellussa toiminnassa huomioidaan, jotta toiminta toteutuisi mahdollisimman tasa-arvoisesti vuorohoidossa. Lisäksi selvitettiin millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisesta vastuusta vuorohoidossa.
Tutkimus pohjautui laadulliseen lähestymistapaan. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajilta (n=8) puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan vuorohoito pitää sisällään erityispiirteitä, jotka ovat tärkeä huomioida vuorohoidon pedagogisen työn kannalta. Pedagogisen toiminnan tasa-arvoisuuden mahdollistamiseksi, on tärkeää saman toiminnan
toistuvuus ja pitkäaikaisuus. Lasten yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden huomioiminen on kuitenkin merkityksellisempää kuin se, että kaikki lapset pääsevät osallistumaan juuri samaan toimintaan. Myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajien on sitouduttava pedagogisen toiminnan toteuttamiseen, jotta tasa-arvoinen
pedagogiikka varmistuisi. Vuorohoidossa opettajan pedagoginen vastuu on laaja. Varhaiskasvatuksen opettajat eivät ole aina paikalla, jonka vuoksi lastenhoitajat joutuvat ottamaan enemmän pedagogista vastuuta verrattuna tavanomaiseen varhaiskasvatukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
Vuorohoidon johtamisen eettiset haasteet "johtajan vinkkelistä"
Svärd, Jaana (2017)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee päiväkodin eettistä johtamista, ja sen haasteita vuoropäiväkotien johtajien kuvaamana. Lisäksi johtajien kuvauksista etsitään eettisen ajattelun malleja, jotka yhdistävät johtajia. ... -
Vuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
Järvelä, Kaisa (2016)Työn epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.