Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorVilén, Tiina
dc.contributor.authorNissinen, Aleksi
dc.date.accessioned2021-04-19T05:19:01Z
dc.date.available2021-04-19T05:19:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75098
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä etäopetukseen siirtymisellä keväällä 2020 oli tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämiselle ja osallisuuden toteuttamiselle erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota erilaisia ratkaisumalleja toimivan ja tukea tarvitsevia oppilaita osallistavan etäopetuksen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla ala- ja yläkoulun erityisopettajia, jotka olivat toimineet kevään 2020 aikana erityisopettajina etäopetuksessa. Tutkimukseen osallistui yhteensä yhdeksän erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa havaittiin, että erityisopettajat toteuttivat etäopetusta keskenään hyvin samankaltaisin opetustavoin- ja menetelmin. Tukea tarvitseville oppilaille järjestetty etäopetus toteutettiin pääsääntöisesti yhdistelemällä verkkokokous- ja videoneuvottelujärjestelmillä toteutettuja oppitunteja ja oppimisalustoja hyödyntävää itsenäistä työskentelyä. Oppisisällöissä ja opetusmenetelmissä ei tapahtunut suuria muutoksia lähiopetukseen verrattuna. Erityisopettajat kuvasivat toteuttaneensa tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta etäopetuksessa edistämällä oppilaiden kuulluksi tulemista, mahdollistamalla yhteisöllisyyden toteutumisen ja huomioimalla oppilaiden osaamisen ja vahvuudet. Tutkimuksessa selvisi, että tukea tarvitsevia oppilaiden osallisuuden huomioiva etäopetus edellyttää opettajan ja oppilaiden välistä yhteistyötä ja neuvonpitoa sekä erityisopettajalta kykyä ottaa huomioon erilaisten oppilaiden näkemykset ja tarpeet. Tukea tarvitsevien oppilaiden etäopetusta on tutkittu verrattain vähän, joten tutkimus tuo kouluja ja opetusta käsittelevän yhteiskunnallisen keskustelun tueksi uutta tutkittua tietoa.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleErityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104192403
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot