dc.contributor.advisor | Rintala, Harri | |
dc.contributor.author | Huusko, Sami | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T06:06:01Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T06:06:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75009 | |
dc.description.abstract | Fyysinen aktiivisuus on edellytys lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Lasten fyysinen aktiivisuus koostuu pääosin omaehtoisesta leikkimisestä ja pelaamisesta, paikasta toiseen liikkumisesta sekä ohjatusta liikuntaharrastuksesta. Varhaisikäisten lasten liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yleistynyt vuosien saatossa ja yli puolet 3-6-vuotiaista lapsista osallistuu ohjattuun liikuntaan. Ohjattu liikunta voidaankin nähdä yhä isompana vaikuttajana lasten motoristen taitojen kehittymiselle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaharrastusten yhteyksiä 3-7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin. Yhteyksiä tutkittiin tarkastelemalla liikuntaharrastuksiin käytetyn ajan ja harrastusten monipuolisuuden yhteyksiä motorisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin vielä, onko liikuntaharrastusten monipuolisuuden ja motoristen taitojen yhteyksissä sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimukseen on käytetty Taitavat tenavat -tutkimushankkeeseen kerättyä aineistoa. Aineisto on kerätty vuosina 2015-2016 laajalti ympäri Suomea sijaitsevista päiväkodeista. Motorisia taitoja mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) testillä sekä KTK-testillä (Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007). Tässä tutkimuksessa käytän vain TGMD-3 testillä mitattuja tuloksia. Tietoja harrastuksiin osallistumisesta ja niihin käytetystä ajasta selvitettiin osana kyselylomaketta, johon tutkimukseen osallistuneiden lasten huoltajat ovat vastanneet.
Tähän tutkimukseen aineistosta osallistui 1001 3-7-vuotiasta lasta, joista tyttöjä oli 494 ja poikia 507. Aineiston tilastolliseen käsittelyyn käytettiin SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -ohjelmistoa. Aineiston analysoinnissa käytettiin Spearman rho:n korrelaatiokerrointa, ei-parametrista Kruskal-Wallisin testiä sekä kaksisuuntaista varianssianalyysia.
Liikuntaharrastuksiin käytetyn ajan ja motoristen taitojen korrelaatio oli kohtalainen. Myös liikuntaharrastusten monipuolisuudella löytyi yhteyksiä motorisiin taitoihin. Monipuolisuuden ja motoristen taitojen sukupuolten välisiä yhdysvaikutuksia tarkasteltaessa tilastollisesti merkitsevä yhdysvaikutus löytyi välineenkäsittelytaitojen osalta, jossa poikien välineenkäsittelytaidot olivat tyttöjä paremmalla tasolla jokaisessa monipuolisuusluokassa.
Liikuntaharrastusten ja lasten motoristen taitojen välillä on yhteyksiä. Lasten liikuntaharrastustoiminnassa tulisi kiinnittää huomiota riittävän monipuoliseen toimintaan motoristen taitojen kehittymiseksi, sillä motoristen perustaitojen hallinnalla varhaisiässä on todettu olevan yhteyksiä parempaan fyysiseen aktiivisuuteen myöhemmällä iällä. | fi |
dc.description.abstract | Physical activity is requirement of children normal growth and development. Physical activity of children considers playing, moving from one place to another and participating organized sports. Every year there are more children participate organized sports in early childhood. More than half of 3-6 years old children are participated in organized sports. Because participation in organized sport is more usual it can affect positively to children’s motor development.
Aim of this study was examine associations between organized sports and motor skills of Finnish 3-7-year-old children. These associations were studied by comparing the time used to organized sports and sports’ variance to motor skills. I also examined if there are differences between organized sports’ variance and motor skills in gender.
The data used at this study is collected as part of University of Jyväskylä’s Faculty of Sports and Health Sciences Skilled Kids -Study. The participants were 3-7-year-old kindergarteners (N=1001; 494 girls, 507 boys) from all around Finland.Motor skills were examined by Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) and Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007 (KTK-test). At this study I use only results from TGMD-3 test. Information about participating to organized sports and the time that were used were associated as part of questionnaire were children’s parents had answered. The data was analyzed by using SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -program. Associations between time used to organized sports and motor skills were analyzed by Spearman rho correlation coefficient, associations between sports’ variance and motor skills were analyzed by using non-parametric Kruskal-Wallis -test and associations between genders and motor skills were analyzed by using two-way analysis of variance.
Results showed that correlation between time used to organized sports and motor skills were medium. There were also statistical significance association between organized sports’ variance to motor skills. Boys had better object control skills on every level of sports’ variance than girls.
As conclusion there are associations between organized sports and children’s motor skills. It is important to develop children’s motor skills as part of organized sports. Better fundamental motor skills in early childhood increases level of physical activity at older age. | en |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104122321 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | liikuntaharrastus | |
dc.subject.yso | motoriikka | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | harrastukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |