Liikuntaharrastusten yhteydet 3-7-vuotiaiden motorisiin taitoihin
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Fyysinen aktiivisuus on edellytys lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Lasten fyysinen aktiivisuus koostuu pääosin omaehtoisesta leikkimisestä ja pelaamisesta, paikasta toiseen liikkumisesta sekä ohjatusta liikuntaharrastuksesta. Varhaisikäisten lasten liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yleistynyt vuosien saatossa ja yli puolet 3-6-vuotiaista lapsista osallistuu ohjattuun liikuntaan. Ohjattu liikunta voidaankin nähdä yhä isompana vaikuttajana lasten motoristen taitojen kehittymiselle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaharrastusten yhteyksiä 3-7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin. Yhteyksiä tutkittiin tarkastelemalla liikuntaharrastuksiin käytetyn ajan ja harrastusten monipuolisuuden yhteyksiä motorisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin vielä, onko liikuntaharrastusten monipuolisuuden ja motoristen taitojen yhteyksissä sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tutkimukseen on käytetty Taitavat tenavat -tutkimushankkeeseen kerättyä aineistoa. Aineisto on kerätty vuosina 2015-2016 laajalti ympäri Suomea sijaitsevista päiväkodeista. Motorisia taitoja mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) testillä sekä KTK-testillä (Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007). Tässä tutkimuksessa käytän vain TGMD-3 testillä mitattuja tuloksia. Tietoja harrastuksiin osallistumisesta ja niihin käytetystä ajasta selvitettiin osana kyselylomaketta, johon tutkimukseen osallistuneiden lasten huoltajat ovat vastanneet.
Tähän tutkimukseen aineistosta osallistui 1001 3-7-vuotiasta lasta, joista tyttöjä oli 494 ja poikia 507. Aineiston tilastolliseen käsittelyyn käytettiin SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -ohjelmistoa. Aineiston analysoinnissa käytettiin Spearman rho:n korrelaatiokerrointa, ei-parametrista Kruskal-Wallisin testiä sekä kaksisuuntaista varianssianalyysia.
Liikuntaharrastuksiin käytetyn ajan ja motoristen taitojen korrelaatio oli kohtalainen. Myös liikuntaharrastusten monipuolisuudella löytyi yhteyksiä motorisiin taitoihin. Monipuolisuuden ja motoristen taitojen sukupuolten välisiä yhdysvaikutuksia tarkasteltaessa tilastollisesti merkitsevä yhdysvaikutus löytyi välineenkäsittelytaitojen osalta, jossa poikien välineenkäsittelytaidot olivat tyttöjä paremmalla tasolla jokaisessa monipuolisuusluokassa.
Liikuntaharrastusten ja lasten motoristen taitojen välillä on yhteyksiä. Lasten liikuntaharrastustoiminnassa tulisi kiinnittää huomiota riittävän monipuoliseen toimintaan motoristen taitojen kehittymiseksi, sillä motoristen perustaitojen hallinnalla varhaisiässä on todettu olevan yhteyksiä parempaan fyysiseen aktiivisuuteen myöhemmällä iällä.
...
Physical activity is requirement of children normal growth and development. Physical activity of children considers playing, moving from one place to another and participating organized sports. Every year there are more children participate organized sports in early childhood. More than half of 3-6 years old children are participated in organized sports. Because participation in organized sport is more usual it can affect positively to children’s motor development.
Aim of this study was examine associations between organized sports and motor skills of Finnish 3-7-year-old children. These associations were studied by comparing the time used to organized sports and sports’ variance to motor skills. I also examined if there are differences between organized sports’ variance and motor skills in gender.
The data used at this study is collected as part of University of Jyväskylä’s Faculty of Sports and Health Sciences Skilled Kids -Study. The participants were 3-7-year-old kindergarteners (N=1001; 494 girls, 507 boys) from all around Finland.Motor skills were examined by Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) and Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007 (KTK-test). At this study I use only results from TGMD-3 test. Information about participating to organized sports and the time that were used were associated as part of questionnaire were children’s parents had answered. The data was analyzed by using SPSS (IBM SPSS Statistics 26) -program. Associations between time used to organized sports and motor skills were analyzed by Spearman rho correlation coefficient, associations between sports’ variance and motor skills were analyzed by using non-parametric Kruskal-Wallis -test and associations between genders and motor skills were analyzed by using two-way analysis of variance.
Results showed that correlation between time used to organized sports and motor skills were medium. There were also statistical significance association between organized sports’ variance to motor skills. Boys had better object control skills on every level of sports’ variance than girls.
As conclusion there are associations between organized sports and children’s motor skills. It is important to develop children’s motor skills as part of organized sports. Better fundamental motor skills in early childhood increases level of physical activity at older age.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin
Laird, Victoria (2023)Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.