University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Jana-aritmetiikka geometrisesti

Thumbnail
View/Open
972.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hassi, Juuso
Date
2021
Discipline
Matematiikan opettajankoulutusTeacher education programme in Mathematics
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on esittää vaihtoehtoinen tapa määritellä jana-aritmetiikka. Yleisesti jana-aritmetiikkaa määriteltäessä on totuttu antamaan janalle pituus, joka usein kiinnitetään reaalilukuihin. Tällä tavalla saadaan reaalilukujen algebrallisten ominaisuuksien avulla rakennettua jana-aritmetiikka, mutta tässä tutkielmassa lähdetäänkin lähestymään janoja täysin geometrian näkökulmasta. Geometria on yksi matematiikan vanhimmista osa-alueista ja jo noin 300 vuotta ennen ajanlaskun alkua Eukleides Aleksandrialainen julkaisi merkittävän teoksen Alkeet. Kirja on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä teoksista ja sitä käytettiin geometrian oppikirjana yli 2000 vuotta. Geometrian pohjalle tarvitaan perusoletuksia eli aksioomia, joihin pohjautuen voidaan todistaa tuloksia suoraviivaisesti ja täsmällisesti. Tämän tutkielman päälähteenä on käytetty amerikkalaisen matemaatikon Robin Hartshornen teosta Geometry: Euclid and Beyond. Teoksen aksioomat tulevat saksalaisen matemaatikon David Hilbertin esittelemästä aksioomajärjestelmästä tasogeometrialle, jossa hän täydensi Eukleideen aiempia aksioomia. Tutkielman alussa määritellään yhteen- ja kertolaskutoimitukset janoille geometrisesti ja näiden ominaisuudet todistetaan aksioomien avulla. Kertolaskun ominaisuuksien perusteluissa käytetään apuna myös syklisiä nelikulmioita, jotka ovat neljän pisteen joukkoja saman ympyrän kehältä. Nelikulmiot muodostuvat näiden pisteiden välisistä janoista, jotka eivät leikkaa toisiaan. Laskutoimitusten määrittelyn jälkeen siirrytään yhdenmuotoisiin kolmioihin, joissa vertaillaan kolmioiden kulmia ja sivujen suhteita. Yhdenmuotoisten kolmioiden avulla voidaan todistaa merkittäviä lauseita, kuten Pythagoraan lause. Lopuksi ympyrä sulkeutuu osoittamalla, että geometristen ominaisuuksien pohjalta jana-aritmetiikka toimii samalla tavalla kuin koulumatematiikassa karteesiseen koordinaatistoon ja reaalilukuihin pohjautuva tapa. On siis yhtäpitävää käyttää molempia geometrian lähestymistapoja, mutta geometrisen mallin vahvuus piilee siinä, että se ei ole sidottu mihinkään tiettyyn lukujärjestelmään. Näiden mallien yhtäläisyys todistetaan tutkielmassa tekemällä kuvaus geometriselta tasolta karteesiselle koordinaatistolle ja osoittamalla, että tämä kuvaus on isomorfinen. ...
Keywords
matematiikka geometria aritmetiikka aksioomat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104092304

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aritmeettis-geometris-harmoninen keskiarvoepäyhtälö 

    Hannula, Markus (2008)
  • Visuaalinen tangentti lukion pitkässä matematiikassa 

    Sauramäki, Arja (2017)
    Opinnäytetyössä selvitellään lukion pitkän matematiikan opiskelijoiden käsityksiä visuaalisesta tangenttisuorasta (lyh. tangentista). Työ sisältää tietokoosteen tutkielman aihepiirin visuaalisesta tangentista. Lukio-opiskelijoiden ...
  • Circular Forms in Aleksis Kivi’s Texts 

    Kukkonen, Tiina Katriina (Tessellations Publishing, 2016)
    In this paper, I identify and analyse regular geometric forms that appear in nineteenth-century Finnish author Aleksis Kivi’s texts. His characters and his narrators exemplify these forms to the reader. The characters’ ...
  • Children with mathematical disabilities have heterogeneous cognitive profiles 

    Rautiainen, Jarno; Ikonen, Helka (2021)
    Matematiikan oppimisvaikeudet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty moniin kognitiivisiin osa-alueisiin kuten työmuistiin, prosessointinopeuteen, visuospatiaalisiin taitoihin ja kielellisiin taitoihin. On kuitenkin vielä ...
  • Mistä on matematiikan oppitunti tehty - etnografinen tapaustutkimus matematiikan opettamisesta 4. luokalla 

    Mäkinen, Marika (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre