dc.contributor.author | Hyvärinen, Pieta | |
dc.contributor.author | Koistinen, Aino-Kaisa | |
dc.contributor.author | Koivunen, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2021-03-31T05:51:47Z | |
dc.date.available | 2021-03-31T05:51:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Hyvärinen, P., Koistinen, A.-K., & Koivunen, T. (2021). Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella. <i>Sukupuolentutkimus</i>, <i>34</i>(1), 6-18. | |
dc.identifier.other | CONVID_51907642 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74902 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa hahmottelemme ympäristökriisit huomioivaa ja ympäristön suhteen vastuullista toimijuutta tuottavaa feminististä pedagogiikkaa tiedontuotannon kysymyksenä. Tarkastelemme ensinnäkin feministisen pedagogiikan eri keskusteluperinteitä ja niiden mahdollisuuksia ympäristökriisien ymmärtämisessä ja käsittelyssä. Toiseksi hahmottelemme queer-pedagogiikan pohjalta ympäristökysymykset huomioivaa erojen pedagogiikkaa, jossa sovellamme tuottavan hämmennyksen käsitettä ympäristökysymyksiin. Esitämme, että tuottava hämmennys auttaa ymmärtämään erilaisten erojen ja epämukavuuksien vaikutuksia tiedontuotantoon sekä kyseenalaistamaan niitä käsitteitä, ilmiöitä ja ymmärryksiä, joista ”ympäristö” ja sen kriisiytyminen muodostuvat. Lopuksi pohdimme, millaista yliopistoinstituutioon kohdistuvaa kritiikkiä feministisen pedagogiikan ja ympäristökriisien risteyksissä syntyy. | fi |
dc.description.abstract | In this article we examine feminist pedagogy as a question of knowledge production that acknowledges environmental crises and aims at producing ecologically responsible agency. We focus, first, on different feminist pedagogical approaches and the ways in which they enable different kinds of knowledge production on environmental issues. Second, building on queer pedagogy, we outline a pedagogy of differences that takes into account environmental questions and approaches them through acknowledging their unsettling epistemic potential. We propose that this kind of unsettlement in the face of knowledge facilitates the understanding of the ways in which various differences and uneasy affects contribute to knowledge production. It therefore helps to challenge the concepts, phenomena and understandings of which ‘environment’ and the crises related to it consist. Finally, we offer a critical discussion on how the university institution functions as a framework for producing knowledge at the crossroads of feminist pedagogy and environmental crises. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Sukupuolentutkimuksen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Sukupuolentutkimus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | environmental pedagogy | |
dc.subject.other | feminist epistemology | |
dc.subject.other | feminist pedagogy | |
dc.subject.other | pedagogy of differences | |
dc.title | Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103312234 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Nykykulttuurin tutkimus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Contemporary Culture | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 6-18 | |
dc.relation.issn | 2342-0634 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 34 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Sukupuolentutkimuksen seura | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | feministinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | tietoteoria | |
dc.subject.yso | tiedontuotanto | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.subject.yso | ympäristötietoisuus | |
dc.subject.yso | sukupuolentutkimus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | ympäristökysymykset | |
dc.subject.yso | feminismi | |
dc.subject.yso | ympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14334 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15994 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28946 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2335 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14751 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26448 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4339 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7254 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6033 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.rights.accessrights | | |
dc.type.okm | A1 | |