Show simple item record

dc.contributor.authorHyvärinen, Pieta
dc.contributor.authorKoistinen, Aino-Kaisa
dc.contributor.authorKoivunen, Tuija
dc.date.accessioned2021-03-31T05:51:47Z
dc.date.available2021-03-31T05:51:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHyvärinen, P., Koistinen, A.-K., & Koivunen, T. (2021). Tuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella. <i>Sukupuolentutkimus</i>, <i>34</i>(1), 6-18.
dc.identifier.otherCONVID_51907642
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74902
dc.description.abstractArtikkelissa hahmottelemme ympäristökriisit huomioivaa ja ympäristön suhteen vastuullista toimijuutta tuottavaa feminististä pedagogiikkaa tiedontuotannon kysymyksenä. Tarkastelemme ensinnäkin feministisen pedagogiikan eri keskusteluperinteitä ja niiden mahdollisuuksia ympäristökriisien ymmärtämisessä ja käsittelyssä. Toiseksi hahmottelemme queer-pedagogiikan pohjalta ympäristökysymykset huomioivaa erojen pedagogiikkaa, jossa sovellamme tuottavan hämmennyksen käsitettä ympäristökysymyksiin. Esitämme, että tuottava hämmennys auttaa ymmärtämään erilaisten erojen ja epämukavuuksien vaikutuksia tiedontuotantoon sekä kyseenalaistamaan niitä käsitteitä, ilmiöitä ja ymmärryksiä, joista ”ympäristö” ja sen kriisiytyminen muodostuvat. Lopuksi pohdimme, millaista yliopistoinstituutioon kohdistuvaa kritiikkiä feministisen pedagogiikan ja ympäristökriisien risteyksissä syntyy.fi
dc.description.abstractIn this article we examine feminist pedagogy as a question of knowledge production that acknowledges environmental crises and aims at producing ecologically responsible agency. We focus, first, on different feminist pedagogical approaches and the ways in which they enable different kinds of knowledge production on environmental issues. Second, building on queer pedagogy, we outline a pedagogy of differences that takes into account environmental questions and approaches them through acknowledging their unsettling epistemic potential. We propose that this kind of unsettlement in the face of knowledge facilitates the understanding of the ways in which various differences and uneasy affects contribute to knowledge production. It therefore helps to challenge the concepts, phenomena and understandings of which ‘environment’ and the crises related to it consist. Finally, we offer a critical discussion on how the university institution functions as a framework for producing knowledge at the crossroads of feminist pedagogy and environmental crises.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSukupuolentutkimuksen seura
dc.relation.ispartofseriesSukupuolentutkimus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherenvironmental pedagogy
dc.subject.otherfeminist epistemology
dc.subject.otherfeminist pedagogy
dc.subject.otherpedagogy of differences
dc.titleTuottavan hämmennyksen äärellä : näkökulmia feministiseen pedagogiikkaan ympäristökriisien aikakaudella
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103312234
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineNykykulttuurin tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineContemporary Cultureen
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange6-18
dc.relation.issn2342-0634
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume34
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Sukupuolentutkimuksen seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysofeministinen pedagogiikka
dc.subject.ysotietoteoria
dc.subject.ysotiedontuotanto
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.subject.ysoympäristötietoisuus
dc.subject.ysosukupuolentutkimus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoympäristökysymykset
dc.subject.ysofeminismi
dc.subject.ysoympäristö
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14334
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15994
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28946
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14751
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26448
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4339
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7254
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6033
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.rights.accessrights
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright