dc.contributor.author | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Veivo, Outi | |
dc.contributor.author | Pollari, Pirjo | |
dc.contributor.author | Toomar, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2021-03-25T06:11:18Z | |
dc.date.available | 2021-03-25T06:11:18Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Mäntylä, K., Veivo, O., Pollari, P., & Toomar, J. (2021). English only? : kielten opettajien käsityksiä kielivalintojen monipuolistamisen esteistä ja keinoista. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>12</i>(2). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/english-only-kielten-opettajien-kasityksia-kielivalintojen-monipuolistamisen-esteista-ja-keinoista" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/english-only-kielten-opettajien-kasityksia-kielivalintojen-monipuolistamisen-esteista-ja-keinoista</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_52470666 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74838 | |
dc.description.abstract | Huoli Suomen ja suomalaisten hupenevasta kielivarannosta on viime vuodet ollut kielikoulutuksen kestopuheenaihe. Englannin taidon hyödyn ja välttämättömyyden ymmärtävät kaikki, mutta samalla moni ajattelee, että englanti yksin riittää. Näin ei opinnoissa eikä työelämässä kuitenkaan ole. Kielivalintojen monipuolistamiseksi on kunnissa ja kouluissa järjestetty alakoululaisille kielisuihkutuksia, -karnevaaleja, -kerhoja ja muuta toimintaa innostuksen ja motivaation herättämiseksi. Vuosia jatkunut työ tuottaa kuitenkin hyvin hitaasti hedelmää ja samalla mm. lukioissa valinnaisten kielten opiskelu on vähentynyt. Kysyimme kieltenopettajilta Webropol-kyselyllä, mitä he kokevat suurimmiksi kielivalintojen esteiksi ja miten he korjaisivat tilannetta. Tammi-helmikuussa 2021 toteutettuun kyselyyn vastasi kaikkiaan 349 vastaajaa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2021/english-only-kielten-opettajien-kasityksia-kielivalintojen-monipuolistamisen-esteista-ja-keinoista | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kielivaranto | |
dc.title | English only? : kielten opettajien käsityksiä kielivalintojen monipuolistamisen esteistä ja keinoista | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103252174 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Normaalikoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Teacher Training School | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 12 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | kielivalinnat | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p556 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8029 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | D1 | |