Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorThompson, Marc
dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorSavolainen, Sanna-Mari
dc.date.accessioned2021-03-24T06:56:06Z
dc.date.available2021-03-24T06:56:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74828
dc.description.abstractTutkielma käsittelee vuorovaikutuksen merkitystä musiikillisessa improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta. Vuorovaikutuksen merkitystä improvisaatiossa tarkastellaan vuorovaikutuksesta tehtyjen havaintojen sekä opiskelijoiden omien kokemusten kautta. Vuorovaikutuksesta tehtäviä tulkintoja ja sanallistamista tutkitaan antamalla musiikkikasvatuksen opiskelijoiden arvioitavaksi motion capture -teknologialla kuvattuja improvisaatioesityksiä. Lisäksi selvitetään heidän omaa suhdettaan improvisaatioon. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka suunnattiin Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen ja musiikkitieteen opiskelijoille. Kyselyyn vastasi 28 musiikkikasvatuksen ja 2 musiikkitieteen opiskelijaa, joten tutkimus keskittyi lopulta musiikkikasvatuksen opiskelijoihin. Laadullista ja määrällistä aineistoa analysoitiin mixed methods -tutkimuksen hengessä painottaen laadullista sisällönanalyysia. Laadullinen sisällönanalyysi keskittyi vuorovaikutuksen sanallisiin kuvauksiin ja opiskelijoiden omiin kokemuksiin. Määrällinen aineisto sisälsi viiden improvisaatioesityksen arviot esimerkiksi vuorovaikutteisuuden, luovuuden ja esityksen kiinnostavuuden osalta. Arvioista tarkasteltiin esimerkiksi keskiarvoja ja keskihajontoja. Vastaajat havaitsivat vuorovaikutusta improvisaatioesityksissä impulssien kuunteluna ja niihin reagointina, yhteisenä musiikillisena kehittelynä ja muutosten tekemisenä, eleinä ja liikkeenä sekä musisoijien erilaisten roolien ja niistä muodostuvan dynamiikan kautta. Kiinnostavimmat esitykset olivat vastaajien mukaan myös vuorovaikutteisia, luovia ja kehollista eläytymistä sisältäviä. Vastaajien omat kokemukset improvisaatiosta osoittautuivat hyvin monipuolisiksi. Heillä oli kokemusta mitä erilaisimmista improvisaatiotilanteista. Improvisaatio koettiin sekä vapauttavana että jännitystä ja paineita aiheuttavana erityisesti vuorovaikutteisissa improvisaatiotilanteissa. Miehet suhtautuivat muiden kanssa improvisointiin hieman naisia myönteisemmin, ja arvioivat myös improvisaatioesityksiä tiukemmin.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikillinen vuorovaikutus
dc.title”Elämä on improvisaatiota ja siinä onnistuu, kun kommunikoi” : vuorovaikutuksen merkitykset improvisaatiossa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103242168
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikintutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot