dc.contributor.advisor | Penttinen, Leena | |
dc.contributor.author | Porevirta, Laura | |
dc.contributor.author | Pätynen, Iida | |
dc.date.accessioned | 2021-03-24T06:54:37Z | |
dc.date.available | 2021-03-24T06:54:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74827 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, opetushenkilökunta ja vertaisoppiminen ennustavat siirtymävaiheen kiinnittymistä. Lisäksi henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saatua tukea tutkittiin siirtymävaiheen kiinnittymisen ennustajina tukea tarvinneiden opiskelijoiden osalta.
Tutkimus toteutettiin määrällisin tutkimusmenetelmin. Webropol-kysely lähetettiin Jyväskylän yliopistossa syksyllä 2019 aloittaneille uusille opiskelijoille. Kyselyyn vastattiin huhti-toukokuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui 691 opiskelijaa. Vastausten analysointi tapahtui IBM SPSS Statistics 24 ohjelmalla.
Tulokset osoittivat 19–29-vuotiaiden, opintojen vuoksi Jyväskylään muuttaneiden sekä niiden, joilla ei aiempaa korkeakoulukokemusta ole näyttäytyvän muita ryhmiä kiinnittyneempinä. Yhteisöllisistä tekijöistä havaittiin opiskeluympäristön, opetushenkilökunnan sekä vertaisoppimisen ennustavan 36 % ja henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saadun tuen ennustavan 32 % siirtymävaiheen kiinnittymisestä.
Tuloksista ilmenee, että siirtymävaiheen kiinnittymisen kannalta merkityksellisinä näyttäytyvät sekä yksilön elämäntilanteeseen että oppilaitoksen yhteisöllisyyteen liittyvät tekijät. Tulevaisuudessa tuki- ja ohjauspalveluissa olisi tärkeää huomioida nämä ilmiöt kehittämällä alkuvaiheen ohjausta sekä vertaistoimintaa. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opintoihin kiinnittyminen | |
dc.title | Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103242167 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | tukipalvelut | |
dc.subject.yso | opetushenkilöstö | |
dc.subject.yso | opiskeluympäristö | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | vertaisoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |