Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille tietoa työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä opettajan kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta. Viime vuosina opettajan työn kuormittavuus ja työssä jaksaminen on puhuttanut paljon. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajan pedagogisena apuna työskentelevän koiran vaikutusta opettajan kokemaan työhyvinvointiin. Tutkielmassa haastateltavat opettajat olivat valinneet itselleen pedagogiseksi avuksi koiran, joka innostaa kehittämään omaa työtä itselle mieleisellä tavalla.
Tutkimus oli laadullinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla haastattelemalla viittä pääkaupunkiseudulla työskentelevää opettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat toteuttaneet työssään koira-avusteista pedagogiikkaa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologista menetelmää käyttäen. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien omista kokemuksista koirasta, joka toimi hänen pedagogisena apunaan luokassa.
Tämän tutkielman tulosten perusteella näyttäisi siltä, että koira-avusteisella pedagogiikalla ja sitä toteuttavien opettajien hyvinvoinnilla on merkittävä yhteys. Työhyvinvoinnin edellytys on, että työntekijällä on mahdollisuuksia hallita omaa työtään. Työssä jaksamiseen auttaa opettajien itselleen tärkeäksi kokemien asioiden löytäminen. Yhteistyö koiran kanssa lisäsi opettajien työn mielekkyyden kokemisen tunnetta. Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamisen seurauksena esille tulleet myönteiset työn tulokset kasvattivat opettajien työskentelymotivaatiota ja lisäsivät siten heidän työhyvinvointiaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
"On ihan erilaista olla luokassa, jossa on koiria" : pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta
Luomala-Toikkanen, Kaisu (2008) -
Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ... -
Avusteisen kommunikaation ohjelmiston toteuttaminen progressiivisena WWW-sovelluksena
Kivioja, Roope (2019)Progressiiviset WWW-sovellukset ovat verrattain tuore, mutta nopeasti suosituksi noussut tapa kehittää ohjelmistoja erilaisiin tarpeisiin. Tässä pro gradu -tutkielmassa Ionic-ohjelmistokehyksellä kehitettyä progressiivista ... -
Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä
Happonen, Eevi; Niininen, Elisa (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää koira-avusteinen yksilöllisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.