Show simple item record

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorLeivo, Anne
dc.date.accessioned2021-03-22T06:50:21Z
dc.date.available2021-03-22T06:50:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74695
dc.description.abstractTämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille tietoa työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä opettajan kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta. Viime vuosina opettajan työn kuormittavuus ja työssä jaksaminen on puhuttanut paljon. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajan pedagogisena apuna työskentelevän koiran vaikutusta opettajan kokemaan työhyvinvointiin. Tutkielmassa haastateltavat opettajat olivat valinneet itselleen pedagogiseksi avuksi koiran, joka innostaa kehittämään omaa työtä itselle mieleisellä tavalla. Tutkimus oli laadullinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla haastattelemalla viittä pääkaupunkiseudulla työskentelevää opettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat toteuttaneet työssään koira-avusteista pedagogiikkaa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologista menetelmää käyttäen. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien omista kokemuksista koirasta, joka toimi hänen pedagogisena apunaan luokassa. Tämän tutkielman tulosten perusteella näyttäisi siltä, että koira-avusteisella pedagogiikalla ja sitä toteuttavien opettajien hyvinvoinnilla on merkittävä yhteys. Työhyvinvoinnin edellytys on, että työntekijällä on mahdollisuuksia hallita omaa työtään. Työssä jaksamiseen auttaa opettajien itselleen tärkeäksi kokemien asioiden löytäminen. Yhteistyö koiran kanssa lisäsi opettajien työn mielekkyyden kokemisen tunnetta. Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamisen seurauksena esille tulleet myönteiset työn tulokset kasvattivat opettajien työskentelymotivaatiota ja lisäsivät siten heidän työhyvinvointiaan.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoira-avusteinen pedagogiikka
dc.subject.othertyön mielekkyys
dc.titleKoira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103222032
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoira
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record