University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yksilöllinen lukemisen tukeminen koira-avusteisilla opetusmenetelmillä

Thumbnail
View/Open
901.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Happonen, Eevi |
Niininen, Elisa
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää koira-avusteinen yksilöllisen tuen malli, jota sovellettiin, testattiin ja edelleen kehiteltiin alakoulussa. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista kasvatusalan ammattilaisen järjestämää toimintaa, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan tilannekohtaisesti. Koira-avusteinen opetus on uudehko ilmiö suomalaisissa kouluissa, joten valmista toimintamallia ei vielä ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Sillä tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tutkijan ammatillista osaamista, toimintatutkimus oli praktinen. Tutkimus toteutettiin yhdessä alakoulussa syksyllä 2020. Tutkimusaineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla sekä palautekyselyillä. Tutkimukseen osallistui 125 koulun oppilasta sekä 11 opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan koira-avusteinen opetus koetaan kouluyhteisössä positiivisesti. Oppilaat kokivat koiran tarjoaman läheisyyden ja läsnäolon tärkeänä ja oppimistilanteet he kokivat keskittyneiksi, viihtyisiksi, rennoiksi ja kertoivat suoriutuneensa oppimistehtävistään hyvin. Oppilaat keskittyivät ja eläytyivät lukiessaan koiralle. Koiran läsnäolo tuki eri vuorovaikutussuhteita koulussa. Kouluyhteisö toivoi toiminnan vakinaistamista osaksi koulun toimintaa. Tutkimuksemme perusteella suunnitelmallisesti toteutettu koira-avusteinen opetus sopii tukemaan oppilaiden lukemista alakoulun kontekstissa. Opetuksen toteuttamisessa on huomioitava erityisesti koiraa ohjaavan opettajan ja oppilaan oman opettajan yhteistyö, vuorovaikutus ja tiedon vaihto oppilaan oppimisesta. ...
Keywords
koira-avusteinen opetus lukeminen toimintatutkimus oppilaat koira opetus koulut opettajat vuorovaikutus alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012147103

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta 

    Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ...
  • "On ihan erilaista olla luokassa, jossa on koiria" : pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta 

    Luomala-Toikkanen, Kaisu (2008)
  • Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä 

    Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Motorisen oppimisen vaikeudella, kuten kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä (DCD), tarkoitetaan huomattavaa vaikeutta oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa jo opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Tämän tutkimuksen ...
  • Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit 

    Kuusela, Laura; Väliaho, Marianne (2017)
    Tutkimuksessamme tarkastelemme kouluja, jotka ovat osoittaneet toiminnassaan innovatiivisuutta ja kehittämisorientaatiota. Suomessa kouluja ei suoranaisesti palkita tai rankkeerata esimerkiksi innovatiivisuudesta, mutta ...
  • Koulujen kirjavalikoimat osana kielitietoista kirjallisuuskasvatusta 

    Lähteelä, Johanna; Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten koulujen kirjavalikoimien monikielisyyttä sekä opettajien kokemuksia koulujensa luokka- ja koulukirjastojen laadusta. Kyselyyn vastasi ala- ja yläkoulujen opettajia ympäri ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre