Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorHeininen, Emma
dc.date.accessioned2021-03-16T11:13:23Z
dc.date.available2021-03-16T11:13:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74646
dc.description.abstractEnglanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia on jo määrällisesti enemmän kuin englantia äidinkielenään puhuvia. Kulttuurien tuntemus ja kulttuurien välinen viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa opetussuunnitelmissa ja sen myötä myös kielten opetuksessa. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa kielten opetuksessa ja siksi niillä onkin suuri vaikutusvalta oppilaisiin ja siihen tietoon, mitä he kohdekulttuureista omaksuvat. Tutkin maisterintutkielmassani kulttuuriin liittyviä viittauksia oppikirjasarjoissa Go for it! ja On the Go. Tutkimus keskittyi kirjasarjojen tekstikirjoihin ja metodina tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Jokainen kirja käytiin järjestelmällisesti läpi, ja löydökset kategorisoitiin käyttämällä Hofsteden (2005), Byramin (1993) ja Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen (2001) kriteerien pohjalta luomaani luokittelua. Analyysissä keskityttiin selvittämään mitkä englanninkieliset maat huomioidaan oppikirjoissa, ja saavatko tietyt maat enemmän huomiota kuin toiset. Huomioon otettiin myös viittaukset englannin käytöstä lingua francana. Tässä tutkimuksessa englanninkielisiksi maiksi laskettiin maat, jotka kuuluvat Kachrun (1982) mallin sisäpiiriin, eli Yhdysvallat, Englanti, Skotlanti, Irlanti, Wales, Australia, Kanada ja Uusi-Seelanti. Tutkimukset tulokset osoittavat, että molemmat oppikirjat esittelivät monipuolisesti englanninkielisiä maita, mutta Yhdysvallat ja Englanti olivat keskeisemmässä asemassa kuin muut maat. Oli myös tyypillistä, että viitaukset, jotka liittyivät Kanadaan, Uuteen-Seelantiin ja Australiaan olivat yksipuoleisempia. Suuri osa Kanadaan liittyvistä viittauksista liittyi jääkiekkoon, kun taas Australia esitettiin villin luonnon ja eläinten kautta ja Uuteen-Seelantiin liittyvät viitaukset käsittelivät pääasiassa luontoa ja extreme-urheilua. Wales, Irlanti ja Skotlanti jäivät kirjoissa muihin verrattuna taka-alalle. Aihealueista erityisesti urheilu, koulu, luonnonnähtävyydet ja kuuluisat rakennukset painottuivat.fi
dc.format.extent98
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titlePresentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103161988
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysocontent analysis
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoculture
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot