Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorImran, Muhammad
dc.contributor.authorVuorela, Anu
dc.date.accessioned2021-03-16T11:10:58Z
dc.date.available2021-03-16T11:10:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74645
dc.description.abstractVientiyritykset kohtaavat erilaisia institutionaalisia ympäristöjä kohdemaissa. Ammatillisiin, poliittisiin, taloudellisiin ja sosiaalisiin olosuhteisiin liittyvät lait, normit, uskomukset ja käytännöt eroavat maittain. Vientiyritykset voivat palkata paikallisen myyn- tiedustajan vähentämään institutionaalisia eroja koti- ja vientimaan välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhtäläisyyksiä ja eroja instituutionaalisissa ympäristöissä koti- ja vientimaan välillä, sekä miten päämies-agentti suhde toimii ja kuinka sitä voidaan käyttää koti- ja vientimaan välisen institutionaalisen etäisyyden lieventämiseen. Tutkimuksessa case -yritys toimii agenttiteorian päämiehenä, joka käyttää ulkoisia vientimaassa toimivia myyntiedustajia agenttina. Tämä tutkimus on tehty käyttäen laadullisia menetelmiä. Tiedot kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, johon haastateltavat valittiin tarkoituksenmukaisesti yhdessä case-yrityksen edustajan kanssa. Tutkimuksella haettiin käytännön vastauksia myyntiedustajien käytöstä keinona vähentää institutionaalista etäisyyttä. Teoria koostuu institutionaalisesta etäisyydestä, jolla tarkoitetaan yhtäläisyyksiä ja eroja koti- ja vientimaan erilaisten instituutioiden välillä, sekä agenttiteoriasta, jossa toinen osapuoli (päämies) palkkaa toisen osapuolen (agentti) suorittamaan tehtävän heidän puolestaan. Teorian lisäksi tehtiin maakohtaiset institutionaaliset profiilit.fi
dc.description.abstractCompanies exporting their products face different institutional environments, in the country of export, from their own. Laws, norms, beliefs, and practices related to professional, political, economic, and social settings differ between countries. To mitigate the institutional distance between the country of origin and the country of export, exporting companies can contract a local sales agent. The objective of this thesis was to study similarities and dissimilarities in the institutional environments between the home country and the country of export. And how the agency relationship, a case company as a principal using external sales agents as the agent, works, and if the agency relationship can mitigate the institutional distance between the home country and country of export. This research is qualitative research and basic business research with characteristics of applied business research as it is conducted as a case study seeking practical answers on utilizing sales agents as a way to mitigate the institutional distance. Data was collected with semi-structured interviews. Purposive sampling was used to select interviewees from the case company. The main theoretical background consists of the theory on institutional distance, the similarities and dissimilarities in regulatory, cognitive, and normative institutions between two countries; and principal-agent relationship, where one party (principal) contracts another party (agent) to perform a task on their behalf. Additionally, country-specific institutional profiles were made.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherinstitutional distance
dc.titlePrincipal-agent relationship and institutional distance : a case study of exporting company
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103161987
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysomyyntiedustajat
dc.subject.ysovientiyritykset
dc.subject.ysoagenttiteoria
dc.subject.ysosales agents
dc.subject.ysoexport companies
dc.subject.ysoagency theory
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot