dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.advisor | Ronimus, Miia | |
dc.contributor.author | Wiander, Mari | |
dc.date.accessioned | 2021-03-09T06:57:02Z | |
dc.date.available | 2021-03-09T06:57:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74534 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen yksilö- ja ryhmätasolla. Yksilötason peliaikaa tarkasteltiin
akateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, Fisher ym., 1980)
näkökulmasta. Tutkielma on osa Niilo Mäki Instituutin DysGeBra-tutkimushanketta, jonka tarkoituksena oli selvittää lukivaikeuden taustatekijöitä ja Ekapeliharjoittelun tehokkuutta. Tämän tutkielman aineisto koostuu 145 ensimmäisen
vuosiluokan oppilaan lukutaidon alku- ja loppumittauksesta ja kuusi viikkoa
kestäneen harjoittelujakson lokidatasta. Intervention vaikutusta ryhmätasolla
tutkittiin toistomittausten varianssianalyysillä. ALT-peliajan yhteyttä sanatason
lukusujuvuuteen tutkittiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla sanatason lukusujuvuuden alkumittauksen ja lukutaidon taustatekijät vakioiden.
Tulosten mukaan sekä koe- että kontrolliryhmä kehittyi yhtä paljon sanatason lukusujuvuudessaan, eli oppiminen ei ollut erilaista Ekapeli-interventioon
osallistuneilla lapsilla. Sanatason lukusujuvuuden merkitsevät selittäjät olivat sanatason lukusujuvuus alkumittauksessa, alkuäänteen nimeäminen, kirjainten
nopea sarjallinen nimeäminen ja ALT-peliaika. ALT-peliaika lisäsi mallin selitysastetta neljällä prosentilla. Mitä enemmän oppilaalla oli ALT-peliaikaa, sitä
enemmän hän kehittyi sanatason lukusujuvuudessaan.
Oppimispelien peliaikaan liittyviä tekijöitä tulee siis selvittää tarkemmin.
Näin voidaan kehittää sekä oppimispelejä että ottaa huomioon paremmin pelaamisympäristöön liittyviä tekijöitä, esimerkiksi aikuisen roolia, aktiivisen ja
onnistuneen peliajan mahdollistamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.subject.other | Ekapeli | |
dc.subject.other | Academic Learning Time (ALT) | |
dc.title | Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103091887 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |