Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorIsomäki, Annika
dc.contributor.authorJaatinen, Paula
dc.contributor.authorTeivaanmäki, Sini
dc.contributor.authorKlenberg, Liisa
dc.contributor.authorHirvonen, Riikka
dc.contributor.authorKiuru, Noona
dc.date.accessioned2021-03-05T11:08:25Z
dc.date.available2021-03-05T11:08:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationIsomäki, A., Jaatinen, P., Teivaanmäki, S., Klenberg, L., Hirvonen, R., & Kiuru, N. (2020). Nuorten toiminnanohjauksen pulmien yhteys kaverisuhteisiin. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(3), 33-49.
dc.identifier.otherCONVID_42899353
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74505
dc.description.abstractTämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin seitsemäsluokkalaisten nuorten [n = 377] toiminnanohjauksen pulmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä. Nuorten pulmia toiminnanohjauksessa tarkasteltiin opettajien täyttämällä Keskittymiskyselyllä. Lisäksi tarkasteltiin nuorten kavereiden määrää, läheisen ystävyyssuhteen laatua ja nuorten asemaa vertaisryhmässä. Kavereiden määrää mitattiin laskemalla niiden luokkakavereiden lukumäärä, joiden kanssa nuoret kertoivat viettävänsä mieluiten aikaa. Ystävyyssuhteen laatua mitattiin läheisyyttä ja konflikteja koskevilla väittämillä, joita nuoren piti arvioida suhteessa omalla luokalla olevaan parhaaseen ystävään. Nuorten asemaa vertaisryhmässä tutkittiin sosiometrisen kyselyn avulla. Korrelaatioanalyysien tulokset osoittivat, että Keskittymiskyselyn summapisteet olivat yhteydessä kaverisuhteiden kaikkiin puoliin. Opettajan arvioimat toiminnanohjauksen pulmat olivat yleisempiä seitsemäsluokkalaisilla pojilla kuin tytöillä. Monimuuttujaisen kovarianssianalyysin tulokset osoittivat, että niillä nuorilla, joilla oli toiminnanohjauksen pulmia, oli muita nuoria vähemmän kavereita, ja he kokivat enemmän vertaisten hyljeksintää. Sen sijaan toiminnanohjauksen pulmat eivät olleet yhteydessä ystävyyssuhteen laatuun tai vertaisryhmän hyväksyntään. Tulokset antavat uutta tietoa suomalaisnuorten toiminnanohjauksen pulmien ja kaverisuhteiden välisistä yhteyksistä. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää aiheeseen liittyvää tutkimusta, jotta saataisiin lisää tietoa ja osattaisiin tukea nuoren myönteisiä kaverisuhteita.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherystävyyssuhteet
dc.subject.otherikätoverit
dc.titleNuorten toiminnanohjauksen pulmien yhteys kaverisuhteisiin
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103051864
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange33-49
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume30
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.relation.grantnumber294970
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotoiminnanohjaus (psykologia)
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysoystävystyminen
dc.subject.ysovertaisryhmät
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29412
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p411
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23862
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12877
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26335
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramPostdoctoral Researcher, AoFen
jyx.fundingprogramTutkijatohtori, SAfi
jyx.fundinginformationTutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright