"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat haluaisivat kehittää omaa ohjausosaamistaan.
Tämä tutkimus on toteutettu osana Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään- tutkimushanketta. Aineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla 42 opinto-ohjauksen ammattilaista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Meidän aineistomme sisältää 12 ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajan haastattelua. Aineisto on analysoitu laadullisesti aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksessamme oli kaksi tutkimuskysymystä. Sisällönanalyysin tuloksena molempiin tutkimuskysymyksiin muodostui neljä pääluokkaa. Tutkimuskysymyksen Millaisena opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön vastauksissa nousi esille ohjaajien kokemukset työelämän jatkuvasta muutoksesta, työelämää muokkaavista tekijöistä, moninaisuuden ja yksilöllisyyden huomioon ottamisesta sekä työelämälähtöisyydestä omassa ohjauksessa. Toiseen tutkimuskysymykseen Millä tavalla ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat haluaisivat kehittää omaa ohjausosaamistaan, pääluokiksi muodostui oman tiedon ja osaamisen jakaminen, oman osaamisen päivittäminen, tarve kehittää omia taitoja moninaisuuden kohtaamiseen sekä mahdollisuus kehittää omaa osaamista kouluttautumalla.
Tulevaisuudessa on tärkeä pohtia, miten ohjaus saataisiin vastaamaan työelämän muutoksia ja miten se valmistaisi opiskelijoita tulevaa työelämää varten. Opinto-ohjaajien mahdollisuudet kehittyä omassa työssään on tärkeä huomioida. Ohjaajilla tulisi olla riittävät mahdollisuudet kehittää omaa ohjausosaamistaan, sillä näin myös opiskelijoille voidaan tarjota ajan hermoilla olevaa ja parasta mahdollista ohjausta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Ohjauksen ammattilaisesta noviisiksi? Ohjaus ammatillisen koulutuksen reformin pyörteissä
Kukkonen, Harri; Jussila, Ari; Rantanen, Johanna (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2020)Ammatillisen toisen asteen koulutusuudistuksen myötä oppilaitosten eri ammattiryhmien työhön on kehitetty uusia, ennen koettelemattomia ratkaisuja. Tässä artikkelissa tarkastellaan ammatillisten opinto-ohjaajien käsityksiä ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)