dc.contributor.advisor | Puukari, Sauli | |
dc.contributor.author | Seppänen, Vilma | |
dc.contributor.author | Varjonen, Vilma | |
dc.date.accessioned | 2021-03-01T06:46:08Z | |
dc.date.available | 2021-03-01T06:46:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74428 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat haluaisivat kehittää omaa ohjausosaamistaan.
Tämä tutkimus on toteutettu osana Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään- tutkimushanketta. Aineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla 42 opinto-ohjauksen ammattilaista. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Meidän aineistomme sisältää 12 ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajan haastattelua. Aineisto on analysoitu laadullisesti aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksessamme oli kaksi tutkimuskysymystä. Sisällönanalyysin tuloksena molempiin tutkimuskysymyksiin muodostui neljä pääluokkaa. Tutkimuskysymyksen Millaisena opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön vastauksissa nousi esille ohjaajien kokemukset työelämän jatkuvasta muutoksesta, työelämää muokkaavista tekijöistä, moninaisuuden ja yksilöllisyyden huomioon ottamisesta sekä työelämälähtöisyydestä omassa ohjauksessa. Toiseen tutkimuskysymykseen Millä tavalla ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat haluaisivat kehittää omaa ohjausosaamistaan, pääluokiksi muodostui oman tiedon ja osaamisen jakaminen, oman osaamisen päivittäminen, tarve kehittää omia taitoja moninaisuuden kohtaamiseen sekä mahdollisuus kehittää omaa osaamista kouluttautumalla.
Tulevaisuudessa on tärkeä pohtia, miten ohjaus saataisiin vastaamaan työelämän muutoksia ja miten se valmistaisi opiskelijoita tulevaa työelämää varten. Opinto-ohjaajien mahdollisuudet kehittyä omassa työssään on tärkeä huomioida. Ohjaajilla tulisi olla riittävät mahdollisuudet kehittää omaa ohjausosaamistaan, sillä näin myös opiskelijoille voidaan tarjota ajan hermoilla olevaa ja parasta mahdollista ohjausta. | fi |
dc.format.extent | 96 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103011796 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | työnkuva | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |