Show simple item record

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorVeikkolainen, Veera
dc.date.accessioned2021-02-25T11:56:39Z
dc.date.available2021-02-25T11:56:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74400
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yhteistyötä voisi asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittää. Tutkimusaiheen tekee ajankohtaiseksi yhteiskunnallisen kehityksen perusteella syntyneet muutokset yhteistyöasetelmissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa työelämässä asiantuntijoiden yhteistyötä kehitettäessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin vuoden 2020 aikana. Tutkimusjoukkoon kuului 50 varhaiskasvatuksen opettajaa sekä erityisopettajaa. Tutkimusaineistoaineisto kerättiin sähköisen tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyssä tutkittavat vastasivat omien kokemustensa perusteella avoimiin kysymyksiin tutkimusaiheista. Tutkimustulokset jakautuivat tutkimustehtävän mukaan toimiviksi koettuihin, puutteellisesti toimivaksi koettuihin ja asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittämistä vaativiin käytäntöihin sekä tekijöihin yhteistyössä. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuvilla sekä olemassa olevilla varhaiskasvatuksen erityisopettajaresursseilla on huomattava vaikutus yhteistyötekijöihin. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajien vastuualueita supistamalla sekä asiantuntijaresurssia lisäämällä monia yhteistyön käytäntöjä voidaan kehittää.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen erityisopettajat
dc.subject.otheryhteistyön kehittäminen
dc.titleKokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102251779
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright