Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yhteistyötä voisi asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittää. Tutkimusaiheen tekee ajankohtaiseksi yhteiskunnallisen kehityksen perusteella syntyneet muutokset yhteistyöasetelmissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa työelämässä asiantuntijoiden yhteistyötä kehitettäessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin vuoden 2020 aikana. Tutkimusjoukkoon kuului 50 varhaiskasvatuksen opettajaa sekä erityisopettajaa. Tutkimusaineistoaineisto kerättiin sähköisen tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyssä tutkittavat vastasivat omien kokemustensa perusteella avoimiin kysymyksiin tutkimusaiheista.
Tutkimustulokset jakautuivat tutkimustehtävän mukaan toimiviksi koettuihin, puutteellisesti toimivaksi koettuihin ja asiantuntijoiden kokemuksen perusteella kehittämistä vaativiin käytäntöihin sekä tekijöihin yhteistyössä. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuvilla sekä olemassa olevilla varhaiskasvatuksen erityisopettajaresursseilla on huomattava vaikutus yhteistyötekijöihin. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajien vastuualueita supistamalla sekä asiantuntijaresurssia lisäämällä monia yhteistyön käytäntöjä voidaan kehittää.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä
Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007) -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista
Raatikainen, Emilia (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ...